Hernö Gin presenterar ökad försäljning och goda resultat i halvårsrapporten.

Försäljningsmässigt har årets första sex månader varit över förväntan. En stark försäljningsökning inom Travel Retail samt en fortsatt ökning i Sverige har bidragit till goda resultat. Och nya ärofyllda utmärkelser betonar en fortsatt stark position.

Försäljningen inom Travel Retail ökade med 265 procent jämfört med föregående period, vilket är resultatet av en strategisk satsning på det segmentet.

– Vi nådde en viktig milstolpe i april när Hernö Gin tog hyllplats på Stockholm Arlanda Airport samt Göteborg Landvetter Airport och började säljas ombord på SAS flygningar till och från destinationer utanför EU. Ökad närvaro på kryssningar och gränshandelsbutiker är andra faktorer som påverkat Travel Retail positivt under perioden, kommenterar Mathias Sahlman, ekonomichef, Hernö Gin.

Omsättningen ökade med 1 793 705 kr (16 procent) jämfört med samma period föregående år, till totalt 12 743 290 kr. Resultatet första halvåret 2019 ökade med 1 360 296 kr (45 procent) och uppgår till totalt 4 365 618 kr.

Ärofyllda utmärkelser betonar stark position.

Hernö Old Tom Gin har varit ute på segertåg några år och har fortsatt den vägen under våren. Ett guld i The San Francisco World Spirits Competition i februari föregick nästa guld i London Spirits Competition som värderar attraktionskraften på marknaden utifrån kriterier som kvalitet och förpackningsdesign.

– Årets stora överraskning var när jag blev invald i Gin Hall of Fame som ett ärofyllt bevis för att ha gjort ett bestående avtryck på ginindustrin i världen. Detta samma kväll som Hernö Juniper Cask Gin utnämndes till World’s Best Matured Gin 2019, berättar Jon Hillgren, vd och grundare, Hernö Gin.

• Economy, Finance

• Stockholm

Hernö Gin är Sveriges första renodlade gindestilleri, grundat 2011. I dag är Hernö Gin Europas mest prisbelönta gin samt krönt till världens bästa gin 2017 och 2018. Goda exempel på framgångar i några av världens mest prestigefulla dryckestävlingar: World's Best Matured Gin 2019, World’s best Gin 2017 och 2018, Best Gin in Asia 2018, World’s best London Dry Gin 2017, World’s best Gin & Tonic 2016, San Fransisco World Spirits Competition Double Gold 2017 och Gin Producer of the Year både 2017 och 2016. Grundaren Jon Hillgren är sedan 2019 en av tre ginikoner i världen som är invalda i The Gin Hall of Fame.