Investering i ny panna dubblar kapaciteten hos Hernö Gin.

Hernö Gin investerar i ytterligare en destillationspanna. Med investeringen dubblar destilleriet kapaciteten och ställer för kommande års tillväxt med ökad efterfrågan på hantverksmässigt framställt ekologiskt gin från Dala i Härnösand. Investeringen sker med egna medel samt beviljat företagsstöd från Region Västernorrland.

Investeringen inklusive montering på plats i Dala uppgår till drygt en miljon kronor, varvid Region Västernorrland genom företagsstöd bidrar med trettio procent.

Säkrar kommande års produktionsökning.

Den nya pannan kommer att säkra den produktionsökning Hernö Gin förutspår de närmaste åren och, precis som den nuvarande huvudsakliga produktionsenheten Marit, rymma 1 000 liter och vara tillverkad i koppar med detaljer i rostfritt.

– Vi närmar oss ett läge där Marits kapacitet inte längre räcker till och den nya pannan kommer att ge goda förutsättningar för att fortsätta öka produktionen över kommande år, berättar Jon Hillgren, vd och grundare, Hernö Gin.

Handslagen kopparpanna från Tyskland.

Hernö Gin har sedan tidigare två pannor, båda tillverkade för hand av Arnold Holstein i Markdorf, Tyskland. Förberedelserna för installationen av den nya pannan började redan förra året och just nu tar den form hos samma tillverkare. Del för del knackas hon för hand och under våren sker montering på plats i destilleriet.

– Namnet är satt, men vi håller på den lilla hemligheten till en namngivningsceremoni längre fram i vår. Jag kan avslöja att det blir ett kvinnonamn och hedrar någon som betytt mycket för Hernö Gin, ler Jon hemlighetsfullt.

Stärker regionen som destination för ginupplevelser.

Hernö Gin har sedan starten 2011 växt från ett enmansföretag med en dröm till att i dag vara nio anställda med en omsättning om 25 miljoner kronor och ett positivt resultat på drygt åtta miljoner kronor 2019.

– Vår målsättning är att vara en hållbar aktör som skapar arbetstillfällen och bidrar med skatteintäkter till regionen. Med den nya pannan på plats kommer vi att trygga tillverkningen för flera år framåt och ha kraft att växa ytterligare. Vi har fler drömmar att förverkliga och en av dem är att stärka Härnösand som destination för gintillverkning och ginupplevelser, avslutar Jon.

Hernö Gins pannor.

• Kierstin rymmer 250 liter och namnet kommer från den gård i Dala där Hernö Gins destilleri är beläget. Kierstin var den första kvinnan som, under 1600-talet, bodde på gården där destilleriet i dag ligger. Kierstin är Hernö Gins första panna och varit i bruk sedan starten 2012. I dag används hon för att ta fram nya recept och vid destillation av mindre, begränsade, upplagor av gin.
  • Marit rymmer 1000 liter och namnet kommer från Jon Hillgrens svärmor, Marit, som är glädje och lugnet personifierat. En trygg och varm kvinna som betyder mycket för Jon och hans familj. Kopparpannan Marit är i dag Hernö Gins huvudsakliga produktionsenhet som tillverkar de mångfaldigt prisbelönta ginsorter som krönts till världens bästa gin i olika internationella tävlingar.
  • Den nya pannan rymmer 1000 liter och namnet med dess historia avslöjar Hernö Gin under våren.

• Business enterprise, General

• Stockholm

Hernö Gin är Sveriges första renodlade gindestilleri, grundat 2011. Hernö Gin är Europas mest prisbelönta gin 2013–2019 samt krönt till världens bästa gin 2017 och 2018. Goda exempel på framgångar i några av världens mest prestigefulla dryckestävlingar: World's Best Matured Gin 2019, World’s best Gin 2017 och 2018, Best Gin in Asia 2018, World’s best London Dry Gin 2017, World’s best Gin & Tonic 2016, San Fransisco World Spirits Competition Double Gold 2017 och Gin Producer of the Year både 2017 och 2016. Grundaren Jon Hillgren är sedan 2019 en av tre ginikoner i världen som är invalda i The Gin Hall of Fame.