Press release -

Jon Hillgren utsedd till Årets Landsbyggare för rätt attityd och framtidstro i Höga Kusten.

– Jon visar att det genom hårt arbete, rätt attityd och rätt nätverk är fullt möjligt att starta och driva ett internationellt känt företag med bas på den svenska landsbygden, motiverar juryn som utsett vinnaren utifrån en nomineringsprocess som varit öppen för allmänheten. Priset mottogs på kvällen den 26 september av Magnus Ernstsson, Hernö Gins Head of Customer Experience, som företrädde Jon vid priscermonin på Björkudden Hotell & Restaurang.

– Det känns väldigt fint att få ta emot det här priset som belönar rätt attityd och framtidstro. Jon visar föredömligt att allt är möjligt om du bara vågar följa drömmen och arbetar hårt och målmedvetet för det du vill åstadkomma. Jag vet att det har varit en av hans starkaste drivkrafter ända sedan starten av Hernö Gin, säger Magnus.

Skapar arbetstillfällen och attraherar besökare.

En annan av Jons drivkrafter är att skapa arbetstillfällen i regionen och bidra till att stärka besöksnäringen i Höga Kusten. I dag har Hernö Gin nio anställda och har precis färdigställt bygget av nya besöksytor som välkomnar ett ökande flöde av besökare.

– Vi vill sätta Härnösand och Höga Kusten på kartan som internationell destination för ginskapande och ginupplevelser. Och vi är på god väg. Vår årliga cocktailtävling är ett bra exempel på ett evenemang som lockar bartenders, representanter från branschen och besökare från olika delar av världen till Dala, konstaterar Jon.

– Och vi blir fler. Vårt nya kontor där vi flyttat in i dagarna har rum att växa i och välkomnar inom kort ytterligare en anställd efter en rekryteringsprocess som är i slutfasen, avslöjar Jon.

Tillsammans skapar vi bilden av Höga Kusten.

Årets Landsbyggare är ett årligt pris som tilldelas personer som gjort en insats för att skapa en levande landsbygd i Höga Kusten och visat på en positiv bild av entreprenörsklimatet. Attityd är en av fyra kategorier där de två andra finalisterna var Linda Hörnfeldt, bloggare och guru inom sociala medier, samt Frida Karlsson, Sollefteå Skidor och Sveriges Skidslandslag.

– Det är en ära att få synas i det här sammanhanget tillsammans med Linda och Frida som är grymma ambassadörer och Landsbyggare. Jag vill också ge en eloge till alla andra som verkar för att lyfta vår region. Det är tillsammans vi bygger bilden av ett gynnsamt företagsklimat och visar på framtidstro i Höga Kusten, avslutar Jon.

• Business enterprise, General

• Härnösand

Hernö Gin är Sveriges första renodlade gindestilleri, grundat 2011. I dag är Hernö Gin Europas mest prisbelönta gin samt krönt till världens bästa gin 2017 och 2018. Goda exempel på framgångar i några av världens mest prestigefulla dryckestävlingar: World's Best Matured Gin 2019, World’s best Gin 2017 och 2018, Best Gin in Asia 2018, World’s best London Dry Gin 2017, World’s best Gin & Tonic 2016, San Fransisco World Spirits Competition Double Gold 2017 och Gin Producer of the Year både 2017 och 2016. Grundaren Jon Hillgren är sedan 2019 en av tre ginikoner i världen som är invalda i The Gin Hall of Fame.

Jon Hillgren

Press contact Founder, Managing Director and Master Distiller 073-274 44 93