Ny jobbmässa satsar på nyanlända

Svårheten för nya i Sverige att komma in på arbetsmarknaden är en av samhällets största utmaningar. Nu anordnar Hero Kompetens en ny jobbmässa som tar nyanlända hela vägen till jobb genom CV-workshops, nätverkstips och genom att matcha ihop några av Sveriges största företag med arbetssökande.

Den 27 september anordnar Hero Kompetens jobbmässan Hela vägen till jobb. Alla är välkomna, men mässan riktar sig framför allt till nyanlända och utrikesfödda som har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden.

”På Hero Kompetens ser vi den enorma potential som finns bland de nyanlända som kommer till Sverige. Därför vill vi skapa ett sammanhang är deras speciella förutsättningar står i centrum” säger Ranya Said, VD på Hero Kompetens.

Det som skiljer Hela vägen till jobb från andra jobbmässor är, som namnet antyder, att man anordnar aktiviteter för hela kedjan i processen att söka ett jobb. Förutom företag som ställer ut och träffar arbetssökande kommer man som besökare få verktyg som hjälper till i jobbsökningsprocessen, som CV-workshops, nätverkstips och inspirationsföreläsningar.

”Det vi försöker göra med Hela vägen till jobb är att samla alla steg som leder till jobb på ett och samma ställe. Var man än befinner sig i jobbsökningsprocessen finns det någon del av mässan som talar till dig”, menar Ranya Said, och fortsätter: ”även företagen ska få ut max av mässan. Hero Kompetens jobbar med att skräddarsy lösningar och matchningar för företagen.”

Ett av företagen som har valt att ställa ut är Bauhaus.

"Vi har sedan tidigare mycket goda erfarenheter av medarbetare från världens alla hörn. Därför känns det viktigt för oss att vara med att presentera oss som företag, samtidigt som vi hoppas att träffa kandidater som vill satsa på en karriär inom byggdetaljhandeln", säger Stefan Karlsson, HR-Chef på Bauhaus.

Utöver Bauhaus är några av de företag som ställer ut på Hela vägen till jobb Scandic, Hemfrid, Fazer Food Services och First Hotels.

”Vi pratar mycket om att det råder brist på arbete idag, men här ser vi ju flera stora företag inom en bredd av branscher som verkligen ser behovet av att rekrytera. Genom Hela vägen till jobb kan vi koppla ihop arbetssökande som vill in på arbetsmarknaden och de här arbetsgivarna som letar efter kompetens”, säger Ranya Said.

Praktisk information:

Var: Bryggarsalen Konferens, Norrtullsgatan 12, Odenplan

När: 27 september, kl. 13-16

Kontaktperson:

Ranya Said

VD Hero Kompetens

ranya.said@herosverige.se

Amanda Borg

Press och PR Hero Sverige

amanda.borg@herosverige.se

• Arbetslöshet

• arbetsförmedling
  • integration
  • rekrytering

Om Hero Kompetens:

Hero Kompetens vision är att möjliggöra en ny framtid för nyanlända och utrikesfödda genom att bättre tillvarata kompetens och kunna bidra till snabbare etablering i Sverige. Vi skräddarsyr program för att utbilda och coacha nyanlända att vara anställningsredo och hjälper företag att på ett enkelt, kvalitetssäkert och innovativt sätt rekrytera mångfald.

Hero har funnits i Norge i 30 år och etablerades i Sverige för två år sen för att professionalisera och göra mottagandet av nyanlända mer medmänskligt. Våra grundvärderingar är öppenhet, professionalism och människors lika värde.