Ny delningstjänst ska bryta äldres ensamhet

En ny digital tjänst vill ge fler äldre möjligheten till ett långt, aktivt och glädjefyllt liv. På onsdag presenteras Humactify på Sweden Demo Day.

Enligt WHO lever vi längre och friskare idag än för 20 år sedan. Samtidigt känner sig 43 procent av dagens äldre socialt isolerade.

Utbudet av aktiviteter som riktar sig till äldre ser också annorlunda ut än utbudet till andra åldersgrupper. Men det är inte säkert att man plötsligt vill ha andra aktiviteter bara för att man råkat fylla år en gång till.

— Det är inte knutet till ålder att man vill bli uppskattad för det man kan bäst. Dessutom kan det vara just efter 65 som man är fri att kunna förkovra sig i det man länge har velat, eller får inspiration för dagen att göra, säger Johanna C. Nilsson, grundare och VD på Herringbone AB.

Hon har utvecklat den nya digitala tjänsten Humactify, som bygger på så kallad delningsekonomi. Humactify är en digital marknadsplats för lokala kurser och aktiviteter, där erfarna personer kan dela med sig av sin kunskap och kompetens samtidigt som nyfikna får möjlighet att prova något nytt. Tjänsten kommer att erbjuda alternativ till den traditionella arbetsmarknaden för den som inte vill gå direkt från fullt förvärvsarbetande till hundra procent pensionerad.

På onsdag, den 14 december, presenteras Humactify på Sveriges största demodag för startups – Sweden Demo Day. Eventet hålls på Münchenbryggeriet i Stockholm kl 13-18.

Humactify har tidigare tilldelats innovationsförstudiemedel från Startup-Stockholm och SWElife hälsofond. Tjänsten har deltagit i STING test drive health och även blivit utvald till Tillväxtverkets Startup-Sweden boot camp.

Johanna C. Nilsson tycker både att det är viktigt för samhället att ta vara på senioras kompetens, och att bidra till att bryta ensamheten genom att göra ett utökat utbud aktiviteter tillgängliga för dem.

– Jag tycker att oberoende hur gammal man är, hur man bor, i vilket hälsoskick man är, och om man har familj nära eller inte, ska man alltid kunna få en dos av den aktivitet som gör en lycklig.

Kontakt: Johanna C. Nilsson, VD & grundare, johanna@herringbone.se, 070-026 48 15.

Vill du vara med och beta-testa en tidig version av tjänsten? Anmäl ditt intresse på humactify.com så skickar vi dig en inbjudan.

Johanna C. Nilsson diplomerades från Handelshögskolan i Stockholm 2001 och har efter det bott och arbetat 14 år i Kalifornien. Med sin gedigna kunskap och erfarenhet inom delningsekonomin driver hon nu Humactify genom sitt företag Herringbone AB.

• Lön, Pension

• aktivt åldrande
  • delningsekonomi
  • pensionering