Drygt 2 000 har rest gratis med Hertz Freerider

Hertz Freerider, en Internettjänst för bokning av gratis hyrbilar, lanserades av Hertz Biluthyrning för ett år sedan. Under de tolv månader som Freerider har funnits har tjänstens medlemmar transporterat drygt 2 000 bilar och Hertz uppskattar att företaget har gjort en besparing på cirka 1 miljon kronor. Den 1 juni förra året lanserade hyrbilsföretaget Hertz en tjänst för bokning av gratis hyrbilar - Hertz Freerider. Gratisbilarna bokas via hemsidan www.hertz.se/freerider på envägssträckor mellan olika orter. Syftet med satsningen är främst att sänka de stora kostnader som Hertz varje år lägger på transport av sina hyrbilar. Idag har Hertz Freerider över 13 000 registrerade medlemmar. Under de tolv månader som tjänsten har funnits har medlemmarna transporterat drygt 2 000 fordon, vilket motsvarar en besparing på ungefär en miljon kronor i minskade transportkostnader för Hertz. De vanligaste sträckorna är Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö, men även Stockholm-Sundsvall och andra Norrlandsdestinationer är populära. Mer än hälften av medlemmarna är mellan 21 och 30 år och majoriteten är bosatta i Stockholms län, Uppsala län och i Norra Norrland. – Freerider har blivit en enorm framgång för Hertz. Vi visste att vi lanserade en bra tjänst, men att den skulle bli så pass populär, det hade vi inte riktigt förväntat oss. Många har hört av sig och berömt oss för att vi, ett stort vinstdrivande företag, låter privatpersoner köra våra bilar gratis, säger Anders Tärnell, marknadschef på Hertz Biluthyrning. I vintras genomförde Hertz en undersökning bland Freeriders medlemmar. Av de 4 400 svarande hade hela 81 procent ett positivt eller mycket positivt helhetsintryck av Hertz Freerider. Många påpekade i synnerhet hur fördelaktig tjänsten är för studenter och andra grupper som har lite mindre pengar att röra sig med. – Hertz Freerider ska ses som ett bra gratisalternativ för den som har lite is i magen och vågar vänta med att boka sin resa. Som är flexibel med tider och kanske har en tunn plånbok. I sommar kommer vi, förutom gratisresor i Sverige, även att kunna erbjuda envägskörningar både till och från utlandet. Främst gäller det Danmark, Norge och Tyskland, men även andra europeiska länder, som exempelvis Storbritannien, säger Anders Tärnell. För ytterligare information, vänligen kontakta: Anders Tärnell, marknadschef, Hertz, tfn 08-657 30 02, mobil 0708-52 99 24, anders.tarnell@hertz.se Tina Ringius, pressansvarig, Hertz, tfn 08-657 30 11, mobil 0709-18 96 00, tina.ringius@hertz.se Hertz är världens ledande biluthyrningsföretag med över 7 500 uthyrningsstationer i 150 länder runt om i världen. Hertz hyr ut en bil per sekund dygnet runt vilket motsvarar cirka 32 miljoner bilar om året. Företaget grundades 1918 i Chicago och var då världens första biluthyrningsföretag. Hertz Sverige är ett företag inom Volvo Personvagnarsfären. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information, besök gärna www.hertz.se