Rekordomsättning för Hertz 2019

Rekordomsättning för Hertz 2019

Det går fortsatt uppåt för Sveriges största hyrbilsbolag Hertz och företaget gjorde förra året ett nytt rekordår och ökade omsättningen till en ny toppnotering på drygt 1,2 miljarder. Tillväxten beror bland annat på en stark sommar och en ökad efterfrågan på långtidshyror.

Företaget slog också rekord i antalet hyresdygn som under 2019 passerade 3,1 miljoner. En ökning med ca 3 % mot föregående år.

Tillväxten beror bland annat på den starka sommaren med stor efterfrågan men även på en bättre intäktsmodell. Under året ökade också efterfrågan på långtidshyror främst bland privatkunderna, som allt oftare hyr bil under längre perioder och inte bara under sommar- och vintersemestern. Liksom tidigare år växer även andelen utländska hyrbilskunder, som främst kommer från Norge, Danmark och USA.

”Idag väljer många människor aktivt bort att äga sin egen bil – av både ekonomiska och miljömässiga skäl, och hyr istället bil när behovet uppstår. Där ser vi en ökad trend och som företag fyller vi en roll som uppskattas av våra kunder”, säger Mattias Wäne, vd på Hertz Sverige.

Effekten av flygskammen som påverkat den svenska inrikestrafiken har också påverkat hyrbilsbranschen över lag där man sett minskat resande hela året från både affärs – och privatresenärer. Under 2019 såg man en stor ökad efterfrågan på el- och hybridbilar och Hertz införde också klimatkompensation för alla sina Gold Plus rewards-kunder som ett initiativ inom ramen för företagets miljö- och hållbarhetsarbete.

”Vi kommer under 2020 att fortsätta lägga stort fokus på kundupplevelsen och att snabbare kunna anpassa oss till de trender som finns på marknaden för att fortsätta vara relevanta för våra kunder”, säger Mattias Wäne.

För mer information, vänligen kontakta:Anders Tärnell, marknadschef Hertz, mobil 0708-529 924,
e-post anders.tarnell@hertz.se

Hertz har hyrt ut bilar sedan 1918. Idag har vi cirka 8 800 uthyrningskontor i 150 länder. I Sverige har vi funnits sedan 1960 och vi kan i dagsläget erbjuda biluthyrning på 220 uthyrningskontor fördelade på 125 orter över hela landet. Hertz i Sverige är franchisetagare till Hertz International och ett företag inom Volvo Car Corporation. För mer information, besök www.hertz.se.