Mats Odell åter till Upphandlingsdagarna

Kommun- och finansmarknadsminister Mats Odell kommer till Upphandlingsdagarna 2009, den 4-5 februari. Stora förändringar håller på att stöpa om spelplanen för alla som arbetar med offentlig upphandling. Vad vill och gör regeringen, vad innebär beslutade och planerade lagförändringar och EU-direktiv? Hur går det med regeringens visioner och mål för en effektivare offentlig förvaltning, genom bland annat ökad konkurrensutsättning, e-upphandling och obligatorisk elektronisk fakturahantering? Det är några av de frågor som denna gång pockar på svar och besked när ministern inledningstalar på Upphandlingsdagarna.

Det är nu inte första gången Mats Odell talar på Upphandlingsdagarna som årligen arrangeras av tidningen Offentliga Affärer, Akademikerförbundet SSR och Advokatfirman Vinge.

”Alltsedan starten 2006 har Regeringen till vår glädje valt att presentera kommande direktiv och nyheter på upphandlingsdagarna. Här finns ju möjligheten att direkt möta och få respons från en stor del av de personer inom den offentliga sektorn som i sin vardag arbetar med inköps- och upphandlingsfrågor och/eller beslutar om dem ur ett strategiskt och ekonomiskt perspektiv” säger Kent Mossheden, som ansvar för arbetet med att ta fram konferens- och seminarieprogrammet – nu med 24 seminarier inom 6 temaområden och ett 30-tal talare/seminarieledare.

Upphandlingsdagarna har sedan starten varit en självklar mötesplats för dem som direkt eller indirekt berörs av upphandlingsfrågor. Här kan deltagarna ta del av nyheter och skeenden inom området och inte minst få handfasta tips att använda i den egna verksamheten från andra upphandlare och beslutsfattare.

-Vad har gjort dagarna till vad de är idag?
”Vi har alltsedan starten kunnat erbjuda både bredd och djup i våra seminarier samtidigt som vi varit noga med att välja några av de mest erfarna och dedikerade föreläsare som går att uppbringa i Sverige idag. Det har säkert bidragit till att så många väljer att komma hit. Här hittar den enskilde deltagare alltid några av de ämnen som är riktigt heta i hans/hennes egen vardag. Ständigt får vi också vittnesbörd om den trevliga stämningen och lättheten att träffa både kollegor och intressanta leverantörer”, säger Kent och tillägger:

”Vi har också ett tydligt budskap där vi i första hand riktar oss till dem som är verksamma inom den offentliga sektorn, och i andra hand till leverantörer, som dock också har stor nytta av delar av programmet. Det har resulterat i att cirka 75 % av våra besökare kommer från offentlig sektor. Här finns goda chanser att träffa vänner och kollegor och under avslappnade former utbyta erfarenheter och knyta nya kontakter”

-Något nytt inför 2009 års upphandlingsdagar?
”Naturligtvis vill vi att deltagarna årligen prioriterar Upphandlingsdagarna, så det är självklart att programmet hela tiden utvecklas. Nytt för i år är till exempel att det finns så mycket som sex olika seminariespår. Varje enskilt spår är framtaget i samarbete med representanter från medarrangörer och samarbetspartners som med sina respektive spetskompetenser bidrar till att vi vågar utlova i alla avseenden fullödiga seminarier. Vi har också ett allsidigt sammansatt programråd som med sin samlade erfarenhet garanterar att programmet i sin helhet fångar upp alla aktuella frågor på upphandlingsområdet.

-Vilka ingår i programrådet?
”Vi har haft förmånen att i programrådet få samarbeta med representerar för myndigheter, kommuner och organisationer, vars vardag till stor del handlar om just den offentliga upphandlingen. Förutom våra medarrangörer deltar företrädare för bland annat Almega, Ekonomistyrningsverket, Kommentus, Konkurrensverket, Miljöstyrningsrådet, SOI, Sveriges kommuner och landsting samt VHS Upphandling.

Som vanligt blir det en härlig fest under onsdagskvällen med god mat och dryck, trevligt mingel samt en eller ett par välkända artister. Denna gång vill vi överraska lite extra och höjer temperaturen till en garanterat magisk nivå”, avslutar Kent med ett finurligt leende.

Besök gärna: www.upphandlingsdagarna.se för ytterligare information om dagarna.

Ytterligare information kring denna release kan fås genom Kent Mossheden, 08 525 084 84