Undvik en IT-skandal och kom till eFörvaltningsdagarna 11–12 oktober!

Undvik en IT-skandal och kom till eFörvaltningsdagarna 11–12 oktober!

Den sista programpunkten är nu klar för eFörvaltningsdagarna och vi har blixtinsatt en paneldebatt kring Transportstyrelsens IT-skandal där panelen består bland annat av representanter från SÄPO, MSB och regeringens nyinrättade Expertgrupp för digitala investeringar.

Under eFörvaltningsdagarna samlas alla inom e-förvaltning som vill förbättra sina verksamheter och utveckla sin digitala transformation på ett effektivt och framgångsrikt sätt. Här är ett fokus på vad som fungerar i verkligheten med föreläsningar, seminarier och panelsamtal som tar upp praktiska exempel och hur en verksamhet kan driva digitaliseringsprocessen in i framtiden. Ett exempel på detta är panelsamtalet i ämnet ”Digital Transformation inom offentlig sektor - Vem tar ansvar och vad förväntas av dig som ledare?” där bland annat civilministern Ardalan Shekarabi och Shahyan Khan, som är expert inom digital transformation, sitter med i panelen.

Andra höjdpunkter är:

• Per Schlingmann som kommer tala om digitalisering och hur den har förändrat världen.
  • GDPR är en brinnande fråga och experten Karen Lawrence Öqvist kommer berätta om hur organisationer ska hantera frågan i praktiken.
  • En inblick i e-Estonias decentraliserade databaslösning där X-road är kopplingen mellan alla databaser. Heiko Vainsalu från Estonian Information System Authority kommer förklara hur det praktiskt fungerar. Frågan är om X-road kommer bli en del av den svenska digitala förvaltningsmodellen?

Vi kommer också att utse vilken organisation som i år erhåller Sveriges åtråvärda e-förvaltningspris eDiamond Award. Vilken organisation har etablerat bästa samhällsnyttiga e-tjänsten för i år?

Läs det fullständiga programmet här: https://eforvaltningsdagarna.se/program/