​Sveriges första flerbostadshus med plusenergiteknik går redan med plus

Redan efter åtta månaders drift kan nu konstateras att Sveriges första flerbostadshus med plusenergiteknik, uppfört av Halmstads Fastighets AB, går på ”plus”. Fastigheten utformades för att under ett år producera mer energi än vad som används inklusive hyresgästernas energianvändning, ett mål som alltså nu uppnåtts i förtid.

Flerbostadshuset med plusenergiteknik ligger i Harplinge, utanför Halmstad, och erbjuder åtta prisvärda hyresrätter som är byggda och planerade för en exceptionellt låg energiförbrukning. Via solceller på taket är byggnaden utformad för att under ett år producera lika mycket energi som huset totalt förbrukar genom värme, varmvatten, fastighetsel och hushållsel.

-Vi kan redan nu, efter åtta månader, se att vi hamnar på plus. Detta trots att vi gått igenom årets kalla och mörka period och nu har de fördelaktigt soliga månaderna juli till september kvar. De vet vi ju ger ett stort överskott på energi, konstatera Ulf Johansson som ärEnergi och VVS samordnare på HFAB.

HFAB drar flera lärdomar från produktion av flerbostadshuset med plusenergiteknik.

-Vi har med oss många insikter från Harplingeprojektet och tar med oss dessa in i övriga ny- och ombyggnadsprojekt samt i löpande förvaltning, säger Marie Dellhag, Fastighetsutvecklingschef på HFAB.

För mer information: Marie Dellhag, Fastighetsutvecklingschef 035 13 93 90

Ulf Johansson, Energi och VVS samordnare 035 13 84 59

För att åstadkomma ett flerbostadshus enligt plusenergikonceptet krävs:

Ett välisolerat passivhus med god täthet samt ett energieffektivt ventilationssystem;

Energieffektiv värme- och varmvattenproduktion via bergvärmepump;

Elenergieffektiv fastighetsutrustning;

Elenergieffektiv utrustning i lägenheterna vilket ger en låg hushållselförbrukning;

Solkraftanläggning som på årsbasis täcker byggnadens totala energibehov.

Halmstads Fastighets AB ägs av Halmstads Kommun. Bostadsbolaget omsätter ca 700 mkr och har ca 100 anställda. Fastigheterna, som består av cirka 10 000 lägenheter och lokaler, värderas till drygt 7 miljarder kronor.