De första civilekonomerna tar examen från Högskolan i Halmstad

Nu har de första civilekonomerna tagit examen från Högskolan i Halmstad. Programmet startade för fyra år sedan och det är dags för den första kullen att vandra ut i yrkeslivet.

Högskolan i Halmstad var den första högskolan i landet som fick rätt att utfärda civilekonomexamen. Redan från starten 2010 har programmet varit ett av de mest sökta på Högskolan i Halmstad.

– Det är glädjande att genomströmningen är så hög. Av de drygt 30 som började för fyra år sedan tar nu 25 examen. Studenterna har varit mycket engagerade, säger Jenny Ståhl, programansvarig för Civilekonomprogrammet.

Vid en avslutningsceremoni i fredags belönades Hannes Jersenius och Niklas Björkqvist med ett stipendium på 10 000 kronor för den bästa uppsatsen på programmet. Uppsatsen heter ”Den externa redovisningens påverkan på kostnaden för lånat kapital i svenska privata mindre företag – har den någon betydelse?”. Stipendiet delades ut av Bendts bil.

Civilekonomprogrammet är på fyra år och ger 240 högskolepoäng. Programmet har tre inriktningar: bank och revisor, internationell marknadsföring samt strategiskt ledarskap och management

För mer information
, kontakta Jenny Ståhl, programansvarig Civilekonomprogrammet, tel. 0705-74  17 60.

Läs mer om Civilekonomprogrammet

• stipendium
  • civilekonomprogrammet
  • civilekonomexamen
  • civilekonom

• Halmstad

Högskolan i Halmstad – det innovationsdrivande lärosätet

Högskolan i Halmstad är en av de nyare högskolorna i landet och framgångsrik i att utveckla sitt utbildningsutbud och att attrahera studenter. Forskningen är framstående och internationellt välrenommerad. Högskolan deltar aktivt i samhällsutvecklingen genom omfattande samverkan med näringsliv och offentlig sektor. Högskolans profil som det innovationsdrivande lärosätet utgörs av tre sammanflätade styrkeområden: informationsteknologi, innovationsvetenskap samt hälsa och livsstil. I dag har Högskolan cirka 9 000 studenter och 600 anställda, varav cirka 50 professorer.

Christa Amnell

Presskontakt Kommunikatör vid Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap 035-16 73 12

Selma Sedelius

Louise Wandel