ForskarFredag i Halmstad – en av 300 vetenskapsfester i Europa

Nu på fredag den 27 september firas den europeiska vetenskapsfesten Researchers’ Night. I nästan 300 städer över hela Europa möter forskare allmänheten. I Halmstad flyttar Högskolan i Halmstads forskare in i kulturhuset Nolltrefem för att träffa gymnasieelever och visa upp ett spektrum av Högskolans forskning.

På fredag kommer ungefär 200 gymnasieelever till Nolltrefem, kulturhuset för unga i centrala Halmstad, som för dagen har förvandlats till ett riktigt forskningscentrum. Under eftermiddagen, med start kl. 13.00, får eleverna träffa forskare, prova på praktisk forskning, diskutera, lyssna och fundera över likheter mellan magi och vetenskap när en av Högskolans forskare bjuder på en magisk inledning.

– Vi har ett väldigt varierat program som spänner från IT-forensik och robotar till trollsländor, fallskador och smeknamnsforskning. Forskningen på Högskolan håller hög kvalitet och det är roligt att visa upp den i den här formen. Vi är jätteglada över att intresset har varit så stort från gymnasieskolorna och att vi kan göra det här tillsammans med Halmstads kommun, säger Pernilla Nilsson, professor och projektledare för ForskarFredag i Halmstad.

ForskarFredag är en del av EU-kommissionens Researchers’ Night, som firas den fjärde fredagen i september varje år över hela Europa. I Sverige deltar ett 30-tal orter.

– ForskarFredag vill visa vad forskare egentligen gör, hur spännande och roligt det är med forskning och hur den berör oss i vardagen, säger Lotta Tomasson, projektledare vid Vetenskap & Allmänhet, VA, som koordinerar ForskarFredag i Sverige.

För mer information och pressbilder, besök www.forskarfredag.se, eller kontakta:

Pernilla Nilsson, professor i naturvetenskapernas didaktik, Högskolan i Halmstad, projektledare för ForskarFredag i Halmstad, 0708-35 27 72, pernilla.nilsson@hh.se

Lotta Tomasson, Vetenskap & Allmänhet, projektledare ForskarFredag i Sverige, 070-728 97 20, lotta(@)v-a.se

Vetenskap & Allmänhet, VA, främjar dialog och öppenhet mellan allmänhet – särskilt unga – och forskare. Föreningen arbetar för att åstadkomma samtal i nya former om forskning som engagerar. VA utvecklar också ny kunskap om samspelet forskning – samhälle genom opinionsundersökningar och studier. Medlemmar är ett 80-tal organisationer, myndigheter, företag och föreningar. Dessutom finns individuella medlemmar.

• Skola

• vetenskap och allmänhet
  • forskarfredag

• Halmstad

Högskolan i Halmstad – det innovationsdrivande lärosätet

Högskolan i Halmstad är en av de nyare högskolorna i landet och framgångsrik i att utveckla sitt utbildningsutbud och att attrahera studenter. Forskningen är framstående och internationellt välrenommerad. Högskolan deltar aktivt i samhällsutvecklingen genom omfattande samverkan med näringsliv och offentlig sektor. Högskolans profil som det innovationsdrivande lärosätet utgörs av tre sammanflätade styrkeområden: informationsteknologi, innovationsvetenskap samt hälsa och livsstil. I dag har Högskolan cirka 9 000 studenter och 600 anställda, varav 40 professorer.

Christa Amnell

Presskontakt Kommunikatör vid Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap 035-16 73 12

Selma Sedelius

Louise Wandel