Gott om studentbostäder i Halmstad

Enligt ett pressmeddelande från Studentbostadsföretagen är kötiden till studentlägenheter i Halmstad bland de längsta i landet. Men uppgiften stämmer inte med verkligheten. I själva verket är bostadssituationen för studenter i Halmstad god.

– Det här är olyckligt och ger en helt fel bild av bostadsläget i Halmstad, säger Patrik Mattisson, ordförande i Halmstads studentkår.

Branschorganisationen Studentbostadsföretagen har gått ut med en rapport där de har jämfört kötiderna till studentboenden runt om i landet. Enligt jämförelsen har Halmstad i snitt 35 veckors väntetid till en studentlägenhet. Halmstad skulle då hamna på plats fyra på listan över vilka studentstäder som har längst bostadsköer.

– Siffran baserar sig på det kommunala bostadsbolaget HFAB:s kölista. Men HFAB är långt ifrån ensam aktör när det gäller studentbostäder i Halmstad. Vi har också många privata aktörer och Kåren förvaltar 600 studentbostäder, säger Patrik Mattisson.

Ingen brist på studentbostäder
I själva verket är bostadsläget för studenter i Halmstad bra, mycket tack vare Kårens egen bostadsförvaltning och förmedling. De flesta har inga problem att hitta boende snabbt. Patrik Mattisson uppskattar att kötiden till Kårens studentboenden ligger på ungefär en månad.

– De boenden som erbjuds kanske inte alltid är de som studenterna helst vill ha, det vill säga en lägenhet med pentry och eget badrum. Men det är fullt fungerande förstahandsboende i korridor eller del i villa.

Kåren erbjuder bostadsgaranti
Varje hösttermin erbjuder Kårens bostadsgaranti. Det innebär att de studenter som ansluter sig till garantin och betalar kåravgift garanteras ett boende, efter att studenten själv har sökt aktivt i två veckor. Garantin har funnits sedan 2008 och Kåren har hittills löst situationen för alla studenter som har sökt boende via garantin.

– Under vårterminen har vi inte någon bostadsgaranti av den anledningen att det inte finns något behov av det då. På höstterminen, när väldigt många studenter kommer på samma gång, har den en viktigare funktion.

”Vilseleder studenter”
Patrik Mattisson är mycket kritisk till rapporten från Studentbostadsföretagen. Han menar visserligen att den som är mycket noggrann kan utläsa att det är HFAB:s kö som åsyftas, men att det är  otydligt och missvisande.

– Ska man gå ut med denna typ av rapport måste man ha ordentligt på fötterna, något som inte är fallet här. Det är en undermålig undersökning som vilseleder studenter. Bostadsfrågan är jätteviktig för nya studenter och särskilt olyckligt blir det om det skulle påverka valet av studieort, säger han.

För mer information, kontakta Patrik Mattisson, ordförande i Halmstad studentkår, tel. 0707-447 110.

• Universitet, högskola

• studentbostäder
  • halmstads studentkår

• Halmstad

Högskolan i Halmstad – för utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet.

Högskolan i Halmstad har som en av de nyare högskolorna i landet varit framgångsrik i att utveckla sitt utbildningsutbud och att attrahera studenter. Forskningen är framstående och internationellt välrenommerad. Högskolan deltar aktivt i samhällsutvecklingen genom omfattande samverkan med näringsliv och offentlig sektor. Högskolans profil utgörs av tre sammanflätade styrkeområden: informationsteknologi, innovationsvetenskap samt hälsa och livsstil. I dag har Högskolan cirka 9 000 studenter och 600 anställda, varav 40 professorer.

Christa Amnell

Presskontakt Kommunikatör vid Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap 035-16 73 12

Selma Sedelius

Louise Wandel