Högskolan i Halmstad på sjätte plats i SM i ekonomi

Högskolan i Halmstad har placerat sig på sjätte plats i Svenska mästerskapet i ekonomi. Högskolan lyckades dessutom placera sig bäst bland alla högskolorna i landet. Nu står det också klart att SM i ekonomi kommer att avgöras på Högskolan i Halmstad nästa år.

I mitten av maj gjorde ekonomstudenter från hela landet upp om titeln Svenska mästare i ekonomi vid Linnéuniversitetet i Kalmar. Totalt deltog 22 lärosäten i tävlingen, som är landets största lagtävling för ekonomstudenter. Vinnare blev Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Högskolan i Halmstads lag kom på sjätte plats, vilket är Högskolans bästa placering hittills i den prestigefyllda tävlingen. Högskolan i Halmstad blev dessutom den bäst placerade högskolan i landet.

– Det är en bekräftelse på att vi har relevanta utbildningar där duktiga och kompetenta lärare lyckas förmedla relevanta kunskaper i ekonomiämnena, säger Henrik Barth, verksamhetsansvarig för Högskolans ekonomprogram.

Fyra poäng från finalplats
Tävlingsprovet, som var utformat som en tenta, bestod av frågor inom ämnen som ingår i studenternas kurser, såsom allmän ekonomi, företagsekonomi och nationalekonomi.

Christofer Larsson, som tävlade i Högskolan i Halmstads lag tillsammans med Emma Brorsson och Andreas Åstrand, är nöjd med placeringen.

– Det gick bättre än förväntat. Vi var bara fyra poäng från final, konstaterar Christofer Larsson som tycker att det var roligt att testa sina kunskaper.

Nu har det dessutom blivit klart att Högskolan i Halmstad och studentföreningen Eurekha kommer att stå som medarrangörer och värdar för den nationella tävlingen nästa år.

– Det känns väldigt stort och är en jätteära. Det är ändå ungefär 500 personer som är engagerade i detta. Omkring 300 personer kommer att ta sig till Halmstad för att delta i evenemanget, berättar Gustaf Karlténius, ordförande i studenternas ekonomförening Eurekha.

Tävlingen kommer att hållas på Högskolan i Halmstad den 9–12 maj 2013.

SERO håller fullmäktigemöte
I samband med tävlingen håller evenemangets arrangör, Sveriges Ekonomföreningars Riksorganisation, S.E.R.O, ett fullmäktigemöte. Det hålls också en konferens med workshoppar, studiebesök och föreläsningar.

Gustaf Karlténius och Henrik Barth hoppas att tävlingen kan bidra till att fler får upp ögonen för Högskolan i Halmstad, såväl lokalt som nationellt.

– Jag hoppas att detta kan sätta Högskolan i Halmstads ekonomutbildningar på kartan och att vi ytterligare kan stärka samarbetet med näringslivet och den offentliga sektorn. Det blir också ett bra tillfälle för oss att profilera oss och lyfta fram våra utbildningar och samverkansformer på ett nationellt plan, säger Henrik Barth.

FAKTA
Svenska mästerskapen i ekonomi arrangeras av Sveriges Ekonomföreningars Riksorganisation, som är en paraplyorganisation för landets ekonomföreningar och kårer. Tävlingen instiftades 1987 och syftar till att sprida intresse för och motivera till studier inom national- och företagsekonomi. Laget som vinner finalen får en vandringspokal samt en prischeck på 30 000 kronor. Första etappen i tävlingen sker med lokala uttagningar då ett lag från varje lärosäte går vidare till den nationella finalen. Handelshögskolan i Stockholm toppar vinstligan med åtta vinnande lag sedan tävlingen startades.

Kontakt och mer information

• Henrik Barth, verksamhetsansvarig för Högskolans ekonomprogram
    telefon:070-660 61 86, e-post: henrik.barth@hh.se
  • Gustaf Karlténius, ordförande i studenternas ekonomförening Eurekha
    telefon: 0736-55 05 50, e-post: ordforande@eurekha.se
  • Christofer Larsson, student vid Högskolans ekonomprogram
    e-post: chrlar11@student.hh.se

• Universitet, högskola

• ekonomistudier
  • ekonomitävling
  • studenter
  • mästerskap i ekonomi

• Halmstad

Högskolan i Halmstad – för utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet.
Högskolan i Halmstad har som en av de nyare högskolorna i landet varit framgångsrik i att utveckla sitt utbildningsutbud och att attrahera studenter. Forskningen är framstående och internationellt välrenommerad. Högskolan deltar aktivt i samhällsutvecklingen genom omfattande samverkan med näringsliv och offentlig sektor. Högskolans profil utgörs av tre sammanflätade styrkeområden som kan sammanfattas som utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet. I dag har Högskolan cirka 10 500 studenter och 600 anställda, varav 40 professorer.

Christa Amnell

Presskontakt Kommunikatör vid Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap 035-16 73 12

Selma Sedelius

Louise Wandel