Högskolan i Halmstad skaffar hjärtstartare

I dag, på alla hjärtans dag, placeras tre hjärtstartare ut på Högskolans campus. Då ökar chanserna markant att rädda livet på någon som drabbats av hjärtstopp.

Varje år drabbas 10 000 personer av plötsligt hjärtstopp i Sverige. Endast en av tio som får behandling överlever. Det avgörande är tiden. Inom tio minuter måste hjälpen ha kommit. Därför är det viktigt att en hjärtstartare eller defibrillator finns i närheten.

– Nu blir Högskolan i Halmstad en hjärtsäker arbetsplats. På alla hjärtans dag placerar vi ut tre hjärtstartare på campus, säger personalsekreterare Moa Renström Hultgren som har köpt in hjärtstartarna till Högskolan.

De tre hjärtstartarna är placerade så att det ska vara nära till dem oavsett var du befinner dig på Högskolans campus. En finns utanför Studenthälsan i glasgången mittemot restaurang Spiro, en på entréplan i hus I (Högskolehallen) och en på entréplan i hus O. Hjärtstartarna är inte inköpta endast för studenter och personal på Högskolan. Meningen är att hjärtstartarna ska kunna sättas in vid incidenter då någon drabbats av hjärtstopp även i Högskolans omgivning.

– Därför är det viktigt att allmänheten vet att vi har hjärtstartare. De kan användas om någon drabbas i närheten av Högskolan, till exempel på ICA Maxi eller vid ett närliggande företag, säger Moa Renström Hultgren.

Ingen specifik utbildning behövs för att använda hjärtstartaren eftersom den är självinstruerande. Den ryms i en liten och smidig väska och är mycket pedagogiskt utformad för att minska risken för misstag vid hanteringen. En röst på svenska förklarar hur apparaten används.

– Rösten talar om hur man ska placera elektroderna på den som drabbats av hjärtstopp. Apparaten känner också av om personen verkligen har drabbats av hjärtstopp, så det finns ingen risk att man av misstag defibrillerar en frisk person, säger Moa Renström Hultgren.

Cirka 450 personer kan hantera hjärt- och lungräddning på Högskolan i Halmstad. Varje år utbildas 20–30 sjuksköterskestudenter och ytterligare 60 studenter som är engagerade i studentkårens nollningsaktiviteter.

Högskolan håller dessutom kontinuerligt utbildningar för sin personal.

För mer information, kontakta personalsekreterare Moa Renström Hultgren, telefon 035-16 71 93.

• hälsa- och sjukvård
  • studenter

• Halmstad

Högskolan i Halmstad – för utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet.
Högskolan i Halmstad har som en av de nyare högskolorna i landet varit framgångsrik i att utveckla sitt utbildningsutbud och att attrahera studenter. Forskningen är framstående och internationellt välrenommerad. Högskolan deltar aktivt i samhällsutvecklingen genom omfattande samverkan med näringsliv och offentlig sektor. Högskolans profil utgörs av tre sammanflätade styrkeområden som kan sammanfattas som utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet. I dag har Högskolan cirka 11 000 studenter och 600 anställda, varav 40 professorer.

Christa Amnell

Presskontakt Kommunikatör vid Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap 035-16 73 12

Selma Sedelius

Louise Wandel