Nya stora forskningsanslag till Högskolan i Halmstad

Högskolan i Halmstad har fått sammanlagt 22 miljoner kronor i forskningsmedel beviljade för projekt som startar 2015 i KK-miljön Forskning för innovation.  Högskolan är också med och delar på 60 miljoner i två av fyra så kallade SIDUS-program, där internationellt erkända forskningsmiljöer på lärosäten och forskningsinstitut får möjlighet att forska tillsammans.

Beslutet om medel till Forskning för innovation innebär att Högskolan får alla sina 13 sökta projekt beviljade, utom ett som först ska passera en särskild expertgrupp innan beslut. En styrka i årets ansökningar är just blandningen av olika insatsformer, med både finansiering av forskningsprojekt i olika former och olika typer av strategiska åtgärder för att bygga upp kompletta akademiska miljöer för utbildning, forskning och samverkan – till exempel rekryteringar av internationella gästprofessorer.

Strax efter att medlen tillHögskolans KK-miljö Forskning för innovation beviljats, fattade också KK-stiftelsens styrelse beslut om medel till fyra nätverksuppbyggda forskningsmiljöer inom IT-området, där Högskolan i Halmstad finns med i två av de fyra miljöerna i KK-stiftelsens så kallade SIDUS-program. Det ena projektet är ”Storskalig dataanalys för framtidens samhälle”, där högskolorna i Halmstad och Skövde forskar tillsammans med forskningsinstitutet SICS Swedish ICT. Det andra är ”Interaktion med autonoma system”, där Högskolan i Skövde samarbetar med Högskolan i Halmstad, Örebro universitet och forskningsinstitutet Viktoria Swedish ICT.

– Dessa elitsamarbeten gör att de kan ta forskningsfrågorna till en helt ny nivå. Det innebär en kraftsamling för framtiden, säger KK-stiftelsens vd Madelene Sandström.

Läs mer om anslagen till Forskning för innovation på Högskolans webbplats

Läs mer om anslagen inom SIDUS-programmet på KK-stiftelsens webbplats

För mer information, kontakta Bertil Svensson, programchef för Högskolans KK-miljö Forskning för innovation

• Universitet, högskola

• kk-stiftelsen

• Halmstad

Högskolan i Halmstad – det innovationsdrivande lärosätet

Högskolan i Halmstad är en av de nyare högskolorna i landet och framgångsrik i att utveckla sitt utbildningsutbud och att attrahera studenter. Forskningen är framstående och internationellt välrenommerad. Högskolan deltar aktivt i samhällsutvecklingen genom omfattande samverkan med näringsliv och offentlig sektor. Högskolans profil som det innovationsdrivande lärosätet utgörs av tre sammanflätade styrkeområden: informationsteknologi, innovationsvetenskap samt hälsa och livsstil. I dag har Högskolan cirka 9 000 studenter och 600 anställda, varav cirka 50 professorer.

Christa Amnell

Presskontakt Kommunikatör vid Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap 035-16 73 12

Selma Sedelius

Louise Wandel