Nytt sätt att utbilda lärare prövas i Halmstad och i Karlstad: ”Teach for Sweden” ska attrahera en ny kategori studenter till läraryrket.

– Sverige måste få fler lärare inom matematik, teknik och naturorienterande ämnen. Det är ett allvarligt läge landet står inför med en stor brist på lärare inom dessa områden. Därför är det nödvändigt att prova nya vägar för att utbilda och rekrytera behöriga lärare, säger Cecilia Kjellman, sektionschef för lärarutbildningen på Högskolan i Halmstad, och Kenneth Nordgren, dekan vid Karlstads universitet, i ett gemensamt uttalande.

Teach for Sweden är ett nytt sätt att utbilda lärare. 30 studenter som har en naturvetenskaplig eller teknisk examen håller på att rekryteras. Under två år ska de vara anställda och undervisa i årskurserna 7–9, främst inom matematik och naturorienterande ämnen samtidigt som de läser in en lärarexamen. Högskolan i Halmstad och Karlstads universitet blir de första lärosätena i Sverige som står för den nya pedagogiska utbildningen.

– Det är ett samarbete mellan lärosätena. Nu återstår att reda ut några detaljer innan vi skriver avtal mellan Högskolan i Halmstad och Karlstads universitet. Utbildningen planeras starta vårterminen 2014, säger Cecilia Kjellman, chef för lärarutbildningen vid Högskolan i Halmstad.

En variant av lärarprogram
Teach for Sweden har politiskt stöd. Den svenska regeringen stödjer projektet med cirka tre miljoner kronor i år. Lärarfacken – Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet – anser att utbildningsmodellen måste prövas i en tid då allt färre väljer läraryrket. Flera lärosäten har emellertid varit tveksamma till Teach for Sweden. Projektet har ifrågasatts för bland annat osäkerhet om långsiktighet och bristande vetenskaplig förankring.

– Projektet är en variant av den kompletterande pedagogiska utbildningen, KPU:n, som lärarutbildningen vid Högskolan i Halmstad har bedrivit i den gamla lärarutbildningen under ett flertal år och nu får en möjlighet att starta även i den lärarutbildning som iscensattes 2011. I utbildningen finns både kvalitet och vetenskaplig förankring då utbildningen kopplas till den forskning som bedrivs på Högskolan i Halmstad. Att studenterna har den verksamhetsförlagda utbildningen samtidigt som de tjänstgör och får betalt är inte unikt. Det förekommer både inom KPU:n och yrkeslärarprogrammet, säger Pernilla Nilsson, ordförande i lärarutbildningsnämnden vid Högskolan i Halmstad.

– Vi ser inte studenterna inom Teach for Sweden som några superlärare eller en handplockad elit, utan som KPU-studenter som gör sin verksamhetsförlagda utbildning i tjänsten. De kommer att behöva ett särskilt stöd för att klara av utbildningens upplägg, men de blir också en resurs ute i skolorna, poängterar Cecilia Kjellman.

God kvalitet A och O
Studier som har gjorts i andra länder som har använt sig av konceptet pekar åt olika håll. Det är svårt att dra slutsatser om hur det kommer att fungera i Sverige.

– Vi måste testa nya sätt att rekrytera lärare. I dag har vi ytterst få sökande till de naturvetenskapliga ämnena årskurs 7–9 och detta kan ses som ett nytt och innovativt sätt att möta skolans behov av lärare inom dessa områden. Precis som regeringen, ser vi det som en försöksverksamhet där det också kan finnas goda möjligheter till följeforskning. Fungerar det inte får vi ompröva vårt beslut. Lärarutbildningen vid Högskolan i Halmstad håller hög kvalitet. Det ska vi fortsätta med, betonar Pernilla Nilsson.

För mer information, kontakta
Cecilia Kjellman, sektionschef, lärarutbildningen, Högskolan i Halmstad, tel. 070-535 24 15
Pernilla Nilsson, ordförande, lärarutbildningsnämnden, Högskolan i Halmstad, tel. 070-835 27 72

FAKTA Teach for Sweden
Enligt Sveriges kommuner och landsting behöver Sverige ytterligare 50 000 behöriga lärare år 2020. Tanken är att Teach for Sweden ska hjälpa till att förebygga ett framtida eventuellt underskott genom att attrahera en ny kategori studenter till läraryrket.

Studenterna ska gå en kompletterande pedagogisk utbildning, KPU, på ett lärosäte och utveckla sitt ledarskap hos något av de företag som Teach for Sweden samarbetar med. Detta leder till en lärarexamen. Lärarlegitimation får sökas enligt de direktiv som finns. Teach for Sweden sköter studentrekryteringen, men det är lärosätet som ansvarar för att utfärda lärarexamen och för antagningen enligt allmän och särskild behörighet.

Konceptet har funnits länge i andra delar av världen. USA var först ut med Teach for America 1990 och i dag ingår 28 länder i nätverket Teach for All. Den svenska regeringen stödjer Teach for Sweden med tre miljoner kronor i år för att rekrytera, utbilda och handleda studenterna. De lärosäten som utbildar studenter inom Teach for Sweden får medel precis som för annan kompletterande pedagogisk utbildning. Andra finansiärer bidrar också, bland annat Swedbank, Vinnova och Svenskt näringsliv.

Mer information finns på Teach for Swedens webbplats: www.teachforsweden.se

• Universitet, högskola

• kompletterande pedagogisk utbildning
  • lärarutbildning
  • kpu

• Halmstad

Högskolan i Halmstad – det innovationsdrivande lärosätet

Högskolan i Halmstad är en av de nyare högskolorna i landet och framgångsrik i att utveckla sitt utbildningsutbud och att attrahera studenter. Forskningen är framstående och internationellt välrenommerad. Högskolan deltar aktivt i samhällsutvecklingen genom omfattande samverkan med näringsliv och offentlig sektor. Högskolans profil som det innovationsdrivande lärosätet utgörs av tre sammanflätade styrkeområden: informationsteknologi, innovationsvetenskap samt hälsa och livsstil. I dag har Högskolan cirka 9 000 studenter och 600 anställda, varav 40 professorer.

Christa Amnell

Presskontakt Kommunikatör vid Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap 035-16 73 12

Selma Sedelius

Louise Wandel