Öppen föreläsning: Framstående och inspirerande professor om nanoteknikens möjligheter

Den 16 oktober håller Maria Strømme, professor i nanoteknologi vid Uppsala Universitet, en öppen föreläsning på Högskolan i Halmstad. Som sommarpratare i P1 och gäst i TV-programmet Skavlan har Maria Strømme blivit känd för sin forskning och för sin förmåga att göra nanoteknik begripligt för alla.

Nanoteknik kallas ibland atomslöjd och gör det möjligt att skräddarsy ett materials egenskaper. Genom att ändra materialets struktur på nanonivå kan det få önskade kvaliteter på makronivå. Tekniken skapar unika möjligheter till hållbar utveckling inom alla områden där vi använder material. Maria Strømme ger i sin föreläsning bland annat exempel på hur nanoteknik kan leda till att sjukdomsdiagnoser kan ställas innan symtom uppkommer, hur cancerbehandling kan bli mer effektiv och hur smarta plåster kan påverka sårläkning.

– Vi kan lära våra kroppar att föryngra sig, skapa miljövänliga och smarta förpackningar, utveckla ny 4D-tryckteknik och utrusta våra kläder med helt nya funktioner, säger Maria Strømme.

Håkan Pettersson, professor i fysik vid Högskolan i Halmstad, ser fram emot föreläsningen:

– Vi är väldigt glada att Maria Strømme besöker Högskolan i Halmstad och delar med sig av sin vision för nanoteknikens fantastiska möjligheter. Vi hoppas att hennes besök också kan leda till ett samarbete med Högskolan inom nanoteknik.

Professor, visionär och entreprenör

Maria Strømme är en norskfödd fysiker verksam i Sverige. Hon är professor i nanoteknologi vid Uppsala universitet sedan 2004. När hon tillträdde vid 34 års ålder blev hon Sveriges yngsta professor i ett teknikämne. Maria Strømme leder en grupp med 35 forskare som utvecklar nanomaterial för en rad olika industriella tillämpningar. År 2015 var hon sommarpratare i P1, och både 2009 och 2016 gäst i TV-programmet Skavlan på SVT. År 2016 utsågs Maria Strømme till Årets svenska kvinna av SWEA International. Samma år utsågs hon till Årets hedersupplänning och mottog innovationspriset Hjärnäpplet samt kunskapsförmedlingspriset Learning Ladder Prize. Maria Strømme är en av grundarna av företaget Disruptive Materials AB. Hon är författare till över 300 internationella tidskriftspublikationer, nära 400 konferenshandlingar och uppfinnaren bakom fler än 40 patent.

Fakta om den öppna föreläsningen

Rubrik: ”Be ready for new opportunities! Nanotechnology will totally change our society, industry and lives”.

OBS! Föreläsningen hålls på engelska.

Tid: 16 oktober, klockan 9:30–10:30
Plats: Bærtlingsalen, Visionen (hus J), Högskolan i Halmstad (länk till campuskarta).

Läs mer i Högskolans kalendarium (länk till kalendarium).

Fri entré

Det kostar inget att lyssna på Maria Strømmes föreläsning. Ingen anmälan behövs men antalet platser är begränsat, så kom gärna i tid.

Alla är välkomna!