PRESSINBJUDAN: Dags för Sparbanksstiftelsen Kronan att belöna examensarbeten

Sparbanksstiftelsen Kronan belönar också i år kreativa studenter som tar fram examensarbeten med stor framtidspotential. I år delar stiftelsen ut sammanlagt 800 000 kronor fördelat på Högskolan i Halmstad (225 000 kronor), Linnéuniversitetet (400 000 kronor) och Blekinge tekniska högskola (175 000 kronor).

– Kronanstiftelsen är imponerad av den kunskap som stipendiaterna och deras arbeten uppvisar och hoppas att de får stor betydelse för vår region, säger Tommy Lindgren, Sparbanksstiftelsen Kronans ordförande.

Bland stipendiaterna från Högskolan i Halmstad i år finns Ellen Lindewall, Maskiningenjörsprogrammet, som belönas med 50 000 för sitt arbete på Tetra Recart som är en del av Tetra Pak. Hon har tagit fram en helt ny arbetsmetodik som har minskat omställningstiden vid volymbyte i förpackningsmaskinerna.

50 000 kronor får även till Gonvel Kako och Johan Karlsson, Mekatronikingenjörsprogrammet, som har hittat ett sätt att lösa problemet med spånsugning i en snickeriverkstad. Genom ett smart system som känner av belastningen på varje enskild maskin sätts respektive fläkt i gång endast när maskinen körs. Detta sparar mycket energi och ger en bättre arbetsmiljö.

Därutöver belönas fem examensarbeten från Högskolan i Halmstad
med 25 000 kronor vardera.

Prisutdelningen äger rum vid en ceremoni på Högskolan i Halmstad där bland andra Högskolans rektor Mikael Alexandersson och HMS Industrial Networks grundare och ordförande Nicolas Hassbjer håller föredrag. Se program nedan.

Medierna är välkomna att deltaga.

TID: torsdagen den 22 november 2012 kl. 11–16

PLATS: Högskolan i Halmstad, Malcussalen (Visionen)

För mer information, kontakta Ditte Sörensen, samverkanskoordinator,
telefon 070-561 72 04.

Välkomna!

FAKTA
Sparbanksstiftelsen Kronan har under flera år (med vissa undantag) delat ut stipendier till studenter på Högskolan i Halmstad, Linnéuniversitetet och Blekinge tekniska högskola, för framgångsrika examensarbeten på kandidat- och magisternivå. I år delas totalt 800 000 kronor ut till 45 studenter för 24 examensarbeten. Åtta examensarbeten belönas med vardera 50 000 kronor och 16 med 25 000 kronor vardera.

• Universitet, högskola

• examensprojekt
  • stipendier
  • sparbanksstiftelsen kronan

• Halmstad

Högskolan i Halmstad – för utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet.
Högskolan i Halmstad har som en av de nyare högskolorna i landet varit framgångsrik i att utveckla sitt utbildningsutbud och att attrahera studenter. Forskningen är framstående och internationellt välrenommerad. Högskolan deltar aktivt i samhällsutvecklingen genom omfattande samverkan med näringsliv och offentlig sektor. Högskolans profil utgörs av tre sammanflätade styrkeområden som kan sammanfattas som utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet. I dag har Högskolan cirka 10 500 studenter och 600 anställda, varav 40 professorer.

Christa Amnell

Presskontakt Kommunikatör vid Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap 035-16 73 12

Selma Sedelius

Louise Wandel