PRESSINBJUDAN: doktorsavhandling om "born global"-företag

I morgon försvarar Ingemar Wictor, doktorand i företagsekonomi, sin avhandling ”Born Globals – Rapid International Growth in New Ventures” vid en disputation på Högskolan i Halmstad.

”Born globals” handlar kortfattat om skillnaderna mellan internationellt satsande företag och företag som endast är aktiva på den svenska marknaden. Ingemar Wictor menar att svenska företag – med internationella förutsättningar – som inte vågar ta steget ut på världsmarknaden riskerar att stagnera. Han beskriver och förklarar i sin forskning hur olika faktorer påverkar den snabba internationella tillväxten i born global-företag.

TID: torsdagen den 14 juni 2012, kl.10.15 (till ca kl. 12.30)
PLATS: Högskolan i Halmstad, sal O124, hus O (hitta hit)

Välkomna!

Fotnot. Ingemar Wictors avhandling läggs fram vid Internationella handelshögskolan i Jönköping men forskningsarbetet har i huvudsak bedrivits vid Högskolan i Halmstad. Huvudhandledare har professor Svante Andersson, Högskolan i Halmstad, varit och biträdande handledare professor Tomas Müllern, Internationella handelshögskolan i Jönköping. Opponent är professor Sören Kock, Vasa Universitet, Finland.

För mer information, kontakta Ingemar Wictor, tel. 070-176 45 14

• Universitet, högskola

• företagsekonomi
  • born globals
  • doktorsavhandling

• Halmstad

Högskolan i Halmstad – för utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet.
Högskolan i Halmstad har som en av de nyare högskolorna i landet varit framgångsrik i att utveckla sitt utbildningsutbud och att attrahera studenter. Forskningen är framstående och internationellt välrenommerad. Högskolan deltar aktivt i samhällsutvecklingen genom omfattande samverkan med näringsliv och offentlig sektor. Högskolans profil utgörs av tre sammanflätade styrkeområden som kan sammanfattas som utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet. I dag har Högskolan cirka 10 500 studenter och 600 anställda, varav 40 professorer.

Christa Amnell

Presskontakt Kommunikatör vid Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap 035-16 73 12

Selma Sedelius

Louise Wandel