PRESSINBJUDAN: Högskolan i Halmstad inviger Forskning för innovation

Fredagen den 27 april är en stor dag för Högskolan i Halmstad. Då invigs KK-miljön Forskning för innovation, lärosätets storsatsning på långsiktig forskning med särskild inriktning på innovation. Dagen bjuder på projektpresentationer kring aktuell forskning, panelsamtal med intressanta gäster på temat ”högskola som gör skillnad” och naturligtvis en invigningsceremoni.

Högskolan i Halmstad är i dag ett av landets främsta lärosäten när det gäller utbildning och forskning som knyter an till nytänkande, entreprenörskap, innovation och tillväxt.

– Utnämningen till KK-miljö är ett fantastiskt erkännande för Högskolan och den kvalitet som vår verksamhet håller. Med fredagens invigning påbörjar vi resan mot Högskolan som det innovationsdrivande lärosätet, säger rektor Mikael Alexandersson.

Sverige behöver ny innovationskraft
Forskning för innovation är inte enbart Högskolans angelägenhet utan innebär också en kraftfull satsning på samproduktion med näringsliv och samhälle. Något som i sin tur skapar goda förutsättningar att möta de utmaningar som samhället står inför, och på så vis bidra till utveckling och ökad välfärd.

Sveriges näringsminister, Annie Lööf, bekräftar behovet av ny svensk innovationskraft.

– För att skapa tillväxt och nya jobb behövs innovationer. Högskolan i Halmstads satsning på forskning för innovation i samarbete med näringslivet är ett bra exempel på hur vi behöver jobba för att stärka Sveriges konkurrenskraft, säger näringsministern i en kommentar i samband med invigningen.

Samarbeten som skapar samhällsnytta
Hälsoteknik, miljöinnovationer, affärsutveckling och elektronik är några exempel på områden där Högskolans forskning bidrar till nyttiggörande. Nicolas Hassbjer är i dag framstående entreprenör och hedersdoktor vid Högskolan. Han var tidigare student och tog sitt examensarbete vidare och skapade ett multinationellt företag i elektronikbranschen, HMS Industrial Networks. Nicolas Hassbjers företag och hans stora engagemang har stor betydelse för att regionens näringsliv utvecklas. I detta spelar Högskolan en viktig roll.

– För regionens företag är den tillgång till ny kunskap och kvalificerad arbetskraft som Högskolan erbjuder helt avgörande för vår fortsatta utveckling och framgång, säger Nicolas Hassbjer.

Medierna är välkomna att delta under dagen, se program nedan. Programmet är också öppet för allmänheten.

Kontakt: Bertil Svensson, professor och programchef för KK-miljön Forskning för innovation, tel. 070-648 08 43
Mer information: www.hh.se/kk-invigning

FAKTA KK-MILJÖ
Stiftelsen för kunskap- och kompetensutveckling (KK-stiftelsen) utsåg i december 2011 Högskolan i Halmstad till en KK-miljö. Det innebär en långsiktig satsning på vår profilering och forskning med särskild inriktning på innovation. Satsningen heter ”Forskning för innovation” och den består av tre styrkeområden: informationsteknologi, innovationsvetenskap och hälsa och livsstil.

PROGRAMPUNKTER UNDER DAGEN
Kl. 10–12, Visionen:
Parallella projektpresentationer kring aktuell forskning

Kl. 13–15, Malcussalen, Visionen:
Invigning av KK-miljön Forskning för innovation

• Vad innebär det att leda ett innovationsdrivande lärosäte? – Mikael Alexandersson, rektor
  • Innovation i samproduktion med Högskolan i Halmstad – ett erbjudande – Bertil Svensson, professor och programchef
  • Vad innebär KK-miljö för svensk utbildnings- och högskolepolitik? – Madelene Sandström, vd, KK-stiftelsen
  • Vad innebär partnerskap för innovation? Ur ett internationellt perspektiv? – Carl Bennet, entreprenör, huvudägare och styrelseordförande, Getinge Group AB

Invigningsceremoni (cirka kl. 14.30)

Kl. 15, foajén i Visionen:
Mingel med forskare

Kl. 15.30–16.45, Malcussalen, Visionen:
Panelsamtal – Högskola som gör skillnad
Diskussion kring högskolornas roll, och förväntningarna på Högskolan i Halmstad.
Deltagare: Kenneth Abrahamsson, programchef, Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap (FAS); Mikael Alexandersson, rektor, Högskolan i Halmstad; Carl Bennet, styrelseordförande, Getinge Group AB; Nicolas Hassbjer, HMS Networks AB; Anna Nilsdotter, utbildningschef, Region Halland; Jörgen Preuss, biträdande regiondirektör, Region Halland; Madelene Sandström, vd, KK-stiftelsen.
Moderator: Karin Starrin, styrelseordförande, Högskolan i Halmstad.