Pressmeddelande -

PRESSINBJUDAN: Signalbehandling med hundratals processorer – både snabbare och energisnålare

Att många processorer på samma chip ökar prestandan i smarta produkter är inte förvånande. Att de dessutom kan göra att batteriet räcker längre är kanske mer oväntat. Kunskap om detta är viktig för företag som utvecklar produkter där avancerad signalbehandling ingår.

Parallella datorer hör framtiden till och nu börjar de komma på bred front. Men det är inte självklart hur man bäst ska programmera dem. Zain-ul-Abdins avhandling "Programmering av grovkorniga rekonfigurerbara arkitekturer", som han lägger fram på torsdag handlar om just detta. Zain-ul-Abdin föreslår nya språk och programmeringsverktyg som både känns naturliga för användaren och som kan ge ett effektivt resultat.

– Det finns en stor potential i övergången till parallella processorer men för att kunna utnyttja den behövs effektiva programmeringsverktyg. Zain-ul-Abdins forskning öppnar därför nya möjligheter för industrin. Mer och mer inbyggd signalbehandling finns i batteridrivna produkter. Även i elnätsanslutna produkter som basstationer för mobiltelefoni behöver energi sparas i beräkningarna. Vår forskning visar att det finns en stor potential i att lära sig använda parallellism, säger Zain-ul-Abdins handledare professor Bertil Svensson.

Snabbare parallell lösning
Zain-ul-Abdins arbete ingår i ett större forskningsprojekt inom CERES, Högskolan i Halmstads forskningscentrum för inbyggda system. Han har samarbetat med industrin och bland annat realiserat en komplex signalbehandlingsuppgift på en enchipsdator med flera hundra processorer. Det har mest gjorts för att pröva de nya programmeringsverktygen, men han har också kunnat visa att den parallella lösningen inte bara blir mycket snabbare utan också är betydligt mer effektiv.

TID OCH PLATS:

Medierna är välkomna till disputationen som äger rum i Wigforssalen på Högskolan i Halmstad torsdagen den 26 maj kl. 10.15.

Det går också bra att kontakta Bertil Svensson på telefon 035-16  71 31.

• Universitet, högskola

• signalbehandling
  • inbyggda system
  • doktorsavhandling

• Halmstad

Högskolan i Halmstad – för utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet.
Högskolan i Halmstad har som en av de nyare högskolorna i landet varit framgångsrik i att utveckla sitt utbildningsutbud och att attrahera studenter. Forskningen är framstående och internationellt välrenommerad. Högskolan deltar aktivt i samhällsutvecklingen genom omfattande samverkan med näringsliv och offentlig sektor. Högskolans profil utgörs av tre sammanflätade styrkeområden som kan sammanfattas som utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet. I dag har Högskolan 15 000 studenter och 600 anställda, varav ett 40-tal professorer.

Christa Amnell

Presskontakt Kommunikatör vid Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap 035-16 73 12

Selma Sedelius

Louise Wandel