PRESSINBJUDAN Sparbanksstiftelsen Kronan belönar examensarbeten

Sparbanksstiftelsen Kronan delar i år ut sammanlagt 775 000 kronor till studenter för kreativa examensarbeten med stor framtidspotential. Studenter vid Högskolan i Halmstad får dela på 200 000 kronor.

Två examensprojekt på Utvecklingsingenjörsprogrammet vid Högskolan i Halmstad belönas med stipendium om 50 000 kronor vardera och stipendier à 25 000 kronor ges till studenter på dataingenjörs- och utvecklingsingenjörsprogrammen.

Två av Halmstadsstudenternas projekt spås få stor betydelse för byggbranschen. Det ena handlar om smarta takmoduler och det andra om säkrare takarbeten. Bland övriga projekt från Högskolan i Halmstad syns brandvarnare som kombinerar säkerhet och användarvänlighet, fjärrstyrda larm, snabb hjälp vid olyckor i skidbacken samt ett mobilt dropp.

– Kronanstiftelsen är imponerad av den kunskap stipendiaterna och det deras arbeten uppvisar och hoppas att de får stor betydelse för regionen. Arbetena håller mycket hög standard och visar att den högre utbildningen och forskningen vid våra högskolor kontinuerligt utvecklas, säger Tommy Lindgren, ordförande i Sparbanksstiftelsen Kronan.

Prisutdelningen äger rum vid en ceremoni på Blekinge tekniska högskola i Karlskrona på fredag, men redan dagen före hålls en pressträff i Halmstad då Högskolan i Halmstads pristagare samt företrädare för Högskolan och för Sparbanksstiftelsen Kronan deltar.

TID: torsdagen den 18 november kl. 10.00
PLATS: Högskolan i Halmstad, Blå rummet (mitt emot Högskolans reception)

För mer information, kontakta Ditte Sörensen, samverkanskoordinator, telefon 070-561 72 04.

Välkomna!

FAKTA
Sparbanksstiftelsen Kronan har under flera år (med vissa undantag) delat ut stipendier till studenter på Högskolan i Halmstad, Linnéuniversitetet och Blekinge tekniska högskola, för framgångsrika examensarbeten på kandidat- och magisternivå. I år delas totalt 775 000 kronor ut till 46 studenter för 26 examensarbeten. Fem examensarbeten belönas med vardera 50 000 kronor och 21 med 25 000 kronor vardera.

• Universitet, högskola

• dataingenjör
  • utvecklingsingenjör
  • stipendier
  • studenter
  • examensprojekt

• Halmstad

Högskolan i Halmstad – för utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet.
Högskolan i Halmstad har som en av de nyare högskolorna i landet varit framgångsrik i att utveckla sitt utbildningsutbud och att attrahera studenter. Forskningen är framstående och internationellt välrenommerad. Högskolan deltar aktivt i samhällsutvecklingen genom omfattande samverkan med näringsliv och offentlig sektor. Högskolans profil utgörs av tre sammanflätade styrkeområden som kan sammanfattas som utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet. I dag har Högskolan 14 500 studenter och 500 anställda, varav ett 50-tal professorer.

Christa Amnell

Presskontakt Kommunikatör vid Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap 035-16 73 12

Selma Sedelius

Louise Wandel