Pressinbjudan: Studenter visar 150 kreativa examensprojekt under Utexpo

En app för strokedrabbade, ett bokningssystem för elbilsladdare och en självbalanserande enhjuling. Det är några exempel på vad som visas under Utexpo, Högskolan i Halmstads årliga stora examensmässa, den 29–30 maj.

Under Utexpo visar hundratals studenter upp spännande uppfinningar och kreativa examensprojekt för allmänheten.

– Vi hoppas att många tar chansen att besöka mässan – det är ett guldtillfälle för alla som är intresserade av ny teknik, uppfinningar eller miljöfrågor. Det finns fantastiskt många spännande projekt och många studenter har lagt ner ett stort jobb med projekten och mässan, säger Eric Standar, som delar ordförandeskapet för årets Utexpo med Anna Ekelund.

Ungefär 150 projekt från 13 program visas upp för allmänheten, framför allt från Högskolans ingenjörs- och miljöprogram. Många av studenterna har gjort sina examensprojekt i samarbete med företag och organisationer.

Utexpo är en av Sveriges största och äldsta utställningar för examensprojekt, som Högskolan i år arrangerar för 34:e gången. Det är en festlig grande finale på studenternas utbildning – nu visar de upp vad de har arbetat med under flera månader och därefter väntar den efterlängtade examen.

Tid och plats:

Fredagen den 29 maj
Kl. 10–16 mässa
Kl. 11.00 invigning
Kl. 13.00 stipendieutdelning

Lördagen den 30 maj
Kl. 10–14 mässa

Plats: Högskolehallen, hus I, Högskolan i Halmstad

Kontakt:

För mer information, kontakta Utexpos ordföranden:
Anna Ekelund, tel. 070-582 96 66
Eric Standar, tel. 072-202 95 24
(Eric Standar och Anna Ekelund är även studenter på Utvecklingsingenjörsprogrammet och kommer själva att ställa ut på mässan med sitt examensprojekt.)

Läs mer om Utexpo 2015 och året utställare

• Universitet, högskola

• utbildning

Högskolan i Halmstad – det innovationsdrivande lärosätet

Högskolan i Halmstad är en av de nyare högskolorna i landet och framgångsrik i att utveckla sitt utbildningsutbud och att attrahera studenter. Forskningen är framstående och internationellt välrenommerad. Högskolan deltar aktivt i samhällsutvecklingen genom omfattande samverkan med näringsliv och offentlig sektor. Högskolans profil som det innovationsdrivande lärosätet utgörs av tre sammanflätade styrkeområden: informationsteknologi, innovationsvetenskap samt hälsa och livsstil. I dag har Högskolan cirka 9 000 studenter och 600 anställda, varav cirka 50 professorer.

Christa Amnell

Presskontakt Kommunikatör vid Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap 035-16 73 12

Selma Sedelius

Louise Wandel