Pressinbjudan: studenter visar kreativa examensprojekt under Utexpo

En svampstrimlare, en elektronisk gräsuppsamlingsbox för golfbanor och ett webbaserat spel som ska lära flyktingbarn svenska. Det är några av de kreativa examensprojekt som nästa vecka visas under Utexpo – Högskolan i Halmstads stora examensmässa.

Under tre dagar – den 28, 30 och 31 maj – visar hundratals studenter upp sina kreativa examensprojekt för allmänheten. På årets mässa deltar drygt 150 projekt från 18 olika program, framför allt från Högskolans ingenjörs- och miljöprogram. Många av projekten har genomförts i samarbete med företag och organisationer. Det blir också utdelning av ett flertal stipendier.

Utexpo är en av Sveriges största och äldsta utställningar för examensprojekt. Det är en festlig grand final på studenternas utbildning – nu visar de upp vad de har arbetat med under flera månader och därefter väntar den efterlängtade examen.

Välkommen att ta del av studenternas innovationsanda och uppfinningsrikedom!

Tider:
Onsdagen den 28 maj kl. 13.00–15.00
Torsdagen den 29 maj STÄNGT (Kristi himmelsfärds dag)
Fredagen den 30 maj kl. 10.00–15.00 (invigningstal kl. 11.00, stipendieutdelning kl. 13.00)
Lördagen den 31 maj kl. 10.00–14.00

Plats:
Högskolehallen, hus I, Högskolan i Halmstad

För mer information, kontakta årets ordförande Sara Amani, tel. 073-988 16 80

Läs mer om Utexpo 2014 och årets utställare

• Universitet, högskola

• examensmässa
  • studenter
  • utexpo

• Halmstad

Högskolan i Halmstad – det innovationsdrivande lärosätet

Högskolan i Halmstad är en av de nyare högskolorna i landet och framgångsrik i att utveckla sitt utbildningsutbud och att attrahera studenter. Forskningen är framstående och internationellt välrenommerad. Högskolan deltar aktivt i samhällsutvecklingen genom omfattande samverkan med näringsliv och offentlig sektor. Högskolans profil som det innovationsdrivande lärosätet utgörs av tre sammanflätade styrkeområden: informationsteknologi, innovationsvetenskap samt hälsa och livsstil. I dag har Högskolan cirka 9 000 studenter och 600 anställda, varav cirka 50 professorer.

Christa Amnell

Presskontakt Kommunikatör vid Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap 035-16 73 12

Selma Sedelius

Louise Wandel