Pressinbjudan: Välkommen att närvara vid avtalstecknandet mellan Falkenbergs kommun och Högskolan i Halmstad

Onsdagen den 4 december kommer Falkenbergs kommun som första halländska kommun att teckna samarbetsavtal med Högskolan i Halmstad. Syftet med avtalet är att skapa ett mer formaliserat och fördjupat samarbete inom en rad olika prioriterade områden.

Högskolan i Halmstad stärker genom avtalstecknandet sin ställning som regionens högskola och Falkenbergs kommun får möjligheten att koppla sina verksamheter närmare forskning och innovation. I och med avtalet så tydliggör Falkenbergs kommun sin ambitionsnivå kopplat till akademin och kunskapsburen utveckling. Förutom ökat erfarenhetsutbyte kommer samarbetet att ge större möjligheter till extern finansiering av gemensamma utvecklingssatsningar.

Redan idag samarbetar Falkenbergs kommun med Högskolan i Halmstad inom en rad olika områden, bland annat inom mat och dryck kopplat till både utbildning och företagsutveckling. Det pågår även ett gemensamt forskningsprojekt för att synliggöra möjligheterna för Falkenbergs unga att studera vidare efter gymnasiet.

Samarbetsavtalet undertecknas av Mikael Alexandersson, rektor vid Högskolan i Halmstad, samt Rolf Landholm, kommunchef i Falkenberg, och Mari-Louise Wernersson, kommunstyrelsens ordförande i Falkenberg.

Tid: onsdagen den 4 december, kl. 17.15

Plats: vid kommunfullmäktigesalen i Falkenbergs Stadshus, Nygatan 34 i Falkenberg

För mer information, kontakta:

Gerry Andersson, funktionsansvarig för strategiskt samverkansstöd vid Högskolan i Halmstad, tfn 070-636 77 34, e-post gerry.andersson@hh.se

Rolf Landholm, kommunchef i Falkenberg, tfn 0346-88 61 36, 070-638 61 36, e-post rolf.landholm@falkenberg.se

Varmt välkomna!
Falkenbergs kommun och Högskolan i Halmstad

• Universitet, högskola

• samverkansavtal
  • falkenbergs kommun

• Falkenberg

Högskolan i Halmstad – det innovationsdrivande lärosätet

Högskolan i Halmstad är en av de nyare högskolorna i landet och framgångsrik i att utveckla sitt utbildningsutbud och att attrahera studenter. Forskningen är framstående och internationellt välrenommerad. Högskolan deltar aktivt i samhällsutvecklingen genom omfattande samverkan med näringsliv och offentlig sektor. Högskolans profil som det innovationsdrivande lärosätet utgörs av tre sammanflätade styrkeområden: informationsteknologi, innovationsvetenskap samt hälsa och livsstil. I dag har Högskolan cirka 9 000 studenter och 600 anställda, varav cirka 50 professorer.

Christa Amnell

Presskontakt Kommunikatör vid Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap 035-16 73 12

Selma Sedelius

Louise Wandel