Speed-dating på hög nivå för studenter och företag den 15 april

Hur kopplar man snabbt och enkelt ihop studenter och näringsliv? Jo, man arrangerar speed-dating!

På bara några minuter ska företag och studenter skapa ett ömsesidigt intresse för varandra. Det kan leda till exempelvis praktik, timanställningar, sommarjobb, exjobb och framtida anställningar.

Dag: Onsdagen den 15 april kl. 9.30–12.00

Plats: Trade Center, våning 21.

Deltagare: 60 studenter och 15 offensiva företag.

Det privata näringslivet, kommunen och Högskolan i Halmstad gör för tredje året i rad en gemensam satsning på detta succékoncept.

– De företag som har varit med tidigare år är mycket nöjda med utfallet. Det har blivit både anställningar och examensprojekt tack vare detta. Det här är ett enkelt och okomplicerat sätt för oss företag att komma i kontakt med ungdomar och studenter. Vi är ju intresserade av att ha en bra rekryteringsbas, säger Claes Nilsson, bankchef på Danske Bank och initiativtagare. Och det är tack vare ”speed-dating-gruppen” med engagerade människor från Högskolan, näringslivet och kommunen som det här projektet blev verklighet.

Win win för både studenter och företag

Efter förra årets speed-dating genomfördes en utvärdering bland deltagande företag och studenter. Det blev högt betyg från båda håll.

”Jättebra initiativ! Bra idé! Perfekt chans att hitta företag.” Så tyckte en student. ”Jättebra att göra så här för att knyta nya kontakter. Mycket inspirerande, öppnar upp för nya idéer.” ”Kul, lärorikt. Fortsätt med det här!” Tyckte ett par andra.

Åtta av nio företag uppgav att de fick kontakter som de trodde skulle leda vidare. Samtliga skulle vilja göra om speed-datingen. ”Bra tempo.” ”Bra studenter.” Det var två av kommentarerna.

– Det är fantastiskt roligt när samverkansprojekt mellan näringsliv, kommun och högskola inte bara blir teori utan verkligen resulterar i något praktiskt. I vårt jobb ingår bland annat att knyta samman näringsliv och skola. Speed-datingen är ett konkret exempel på samverkan och jag tror att just enkelheten i konceptet bidrar till att det blivit en sådan succé. Varför krångla till det när man kan göra det enkelt och dessutom få bra resultat? säger Karolina Davidsson, vd för Halmstads Näringslivs AB.

Det här är speed-dating

Varje student och företagsrepresentant har sammanlagt tre minuter på sig att skapa en dialog. När tiden är ute cirkulerar studenten vidare till nästa företag, och proceduren upprepas. När dagen är slut har varje student träffat 15 företag, och dessa har i sin tur träffat ett 60-tal studenter.

– Intresset från studenterna har varit jättestort – de 60 studentplatserna fylldes på rekordtid. För våra studenter är detta en värdefull chans att under studietiden få kontakter med arbetslivet som kan leda vidare, säger Vivian Violin, samordnare vid Högskolans Servicecenter.

Projektgruppen består av Halmstads Näringslivs AB, Högskolan i Halmstad och Företagarna.

Du är välkommen att prata med företag och studenter före och efter vår speed-dating.

Företagen som deltar är AJ Produkter, AB Bröderna Jansson Nissavarvet AB, Danske Bank, HMS, Länsförsäkringar Halland, Eleiko AB, Entergate, ClearSense, Nordifa AB, DH Solution, GN Transport, HGF, Hallandsposten, ICA Maxi Flygstaden och Baker Tilly.

Hashtag för evenemanget: #speedaupp2015

Claes Nilsson, Bankchef, Danske Bank. Mobil 0767-24 20 00.

Vivian Violin, samordnare vid Servicecenter, Högskolan i Halmstad. Tel. 035-16 79 39.

Karolina Davidsson, vd, Halmstads Näringslivs AB. Mobil 0768-13 74 26.

• Universitet, högskola

• utbildning

Högskolan i Halmstad – det innovationsdrivande lärosätet

Högskolan i Halmstad är en av de nyare högskolorna i landet och framgångsrik i att utveckla sitt utbildningsutbud och att attrahera studenter. Forskningen är framstående och internationellt välrenommerad. Högskolan deltar aktivt i samhällsutvecklingen genom omfattande samverkan med näringsliv och offentlig sektor. Högskolans profil som det innovationsdrivande lärosätet utgörs av tre sammanflätade styrkeområden: informationsteknologi, innovationsvetenskap samt hälsa och livsstil. I dag har Högskolan cirka 9 000 studenter och 600 anställda, varav cirka 50 professorer.

Christa Amnell

Presskontakt Kommunikatör vid Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap 035-16 73 12

Selma Sedelius

Louise Wandel