Språkdagar på Högskolan i Halmstad

Den 2–3 april är det språkdagar på Högskolan i Halmstad. Bortåt 400 språklärare från hela landet kommer då till Halmstad för att fortbilda sig och få ny inspiration i sin undervisning.

Konferensen vänder sig till språklärare på grund- och gymnasieskolan. Programmet är fullspäckat och under dagarna medverkar hela 76 svenska och internationella föreläsare. Det blir föreläsningar och seminarier på åtta språk – engelska, franska, tyska, italienska, spanska, ryska, arabiska och kinesiska. Flera av föreläsningarna tar upp frågor om allmän språkdidaktik, och dessa hålls på svenska eller engelska. Det blir även seminarier om teckenspråk för hörande.

Årets tema är ”För språk i tiden”, och tar bland annat upp hur man kan använda ny teknik i undervisningen.

Språkdagarna, som är ett årligt återkommande evenemang, äger i år för första gången rum i Halmstad. Dagarna arrangeras av LMS, riksföreningen för lärare i moderna språk, i samarbete med Sektionen för humaniora på Högskolan i Halmstad.

Under språkdagarna hålls även en läromedelsutställning.

Sista anmälningsdag till konferensen är den 11 mars 2011.

Tid och plats:

LÖRDAG:
10.00–10.30 invigning
11.00–17.00 föreläsningar och seminarier
Hus Q och F, Högskolan i Halmstad

SÖNDAG:
9.00–15.30 föreläsningar och seminarier
Hus Q och F, Högskolan i Halmstad

Se fullständigt program på www.hh.se eller www.lms-riks.se

För mer information, kontakta Albi Verderio Johansson, Sektionen för humaniora på Högskolan i Halmstad, tel. 035-16 74 69 eller 0706-085 298.

• Skola

• fortbildning för lärare
  • lärare i moderna språk
  • språklärare
  • språkundervisning
  • språkdagar

• Halmstad

Högskolan i Halmstad – för utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet.
Högskolan i Halmstad har som en av de nyare högskolorna i landet varit framgångsrik i att utveckla sitt utbildningsutbud och att attrahera studenter. Forskningen är framstående och internationellt välrenommerad. Högskolan deltar aktivt i samhällsutvecklingen genom omfattande samverkan med näringsliv och offentlig sektor. Högskolans profil utgörs av tre sammanflätade styrkeområden som kan sammanfattas som utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet. I dag har Högskolan 15 000 studenter och 600 anställda, varav ett 40-tal professorer.

Christa Amnell

Presskontakt Kommunikatör vid Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap 035-16 73 12

Selma Sedelius

Louise Wandel