Studenter belönas för utmärkta examensarbeten

På fredag den 23 november är det dags för Sparbanksstiftelsen Kronans årliga stipendieutdelning. Totalt delas 250 000 kronor ut till studenter på Högskolan i Halmstad vid en ceremoni. Media är välkommen att delta och träffa stipendiaterna.

Sparbanksstiftelsen Kronan delar årligen ut stipendier till studenter som gjort framstående examensarbeten vid Högskolan i Halmstad, Blekinge Tekniska Högskola samt Linnéuniversitetet. Representanter från de tre lärosätena har analyserat årets examensarbeten mot stiftelsens kriterier. Därefter har en jury valt ut de totalt 27 belönade arbetena. Stiftelsen har för 2018 beslutat om en utdelning på 900 000 kronor totalt för de tre lärosätena.

Sparbanksstiftelsen Kronan delar ut stipendier för bästa examensarbete med fokus på hög kreativitet – ny teknik – praktisk relevans – teknisk nytta – affärspotential – nyföretagande – eller – stor samhällsnytta inom välfärd, hälsovård och offentlig sektor. I år belönas bland annat examensarbeten om personcentrerad vård och sjuksköterskans prioriteringar, framtidens odling för ett hållbart samhälle, samt en förslutningsanordning för laparoskopiska instrument.

Media är välkommen att vara med under själva ceremonin enligt nedan. Det finns även möjlighet att träffa Högskolan i Halmstads stipendiater. Under dagen medverkar verkställande tjänsteman Lars Ekman från Sparbanksstiftelsen Kronan, Johan Granlund från Swedbank och Högskolans rektor Stephen Hwang.

Dag: Fredagen den 23 november
Tid: Kl 9.30-12.00
Plats: Höghuset, våning 22, lokalen Hav

För mer information, kontakta Ditte Sörensen, via e-post:ditte.sorensen@hh.se eller via telefon: 035-167386.

• Universitet, högskola

Högskolan i Halmstad – det innovationsdrivande lärosätet

Högskolan i Halmstad rustar människor för framtiden genom att skapa värden, driva innovation och utveckla samhället. Ända sedan starten 1983 har verksamheten präglats av nytänkande. Högskolan är känd för sina populära verklighetsförankrade utbildningar och små studentgrupper. Forskningen är internationellt välrenommerad och bedrivs i tvärvetenskapliga innovations- och forskningsmiljöer. Högskolan deltar aktivt i samhälls­utvecklingen genom omfattande och uppmärksammad samverkan med både näringsliv och offentlig sektor. Högskolans profil – det innovationsdrivande lärosätet – utgörs av tre sammanflätade styrkeområden: informationsteknologi, innovationsvetenskap samt hälsa och livsstil. I dag har Högskolan cirka 10 000 studenter och 600 anställda, varav cirka 55 professorer.

Christa Amnell

Presskontakt Kommunikatör vid Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap 035-16 73 12

Selma Sedelius

Louise Wandel