Studenter från Högskolan i Halmstad vann första pris i Swedish Embedded Award

Det blev första pris för Högskolan i Halmstad vid gårdagens prisutdelning på Tekniska mässan i Stockholm i den prestigefulla tävlingen i Swedish Embedded Award. De får 50 000 kronor för sitt projekt om trådlös kommunikation mellan fordon, Cooperative Adaptive Cruise Control, CACC.

Spencer Mak, Fredrik Bergh, Johan Andersson och Mattias Bjäde, nyutexaminerade studenter på elektro-, mekatronik- och dataingenjörsprogrammen vid Högskolan i Halmstad, belönas för sitt arbete där man genom avancerad användning av många olika beprövade tekniker kan skapa en bättre trafikmiljö ur såväl säkerhets- som miljöhänseende.

Det handlar om trådlös kommunikation mellan fordon i trafiken, i syfte att samköra i fordonståg, även kallat ”platooning”. Systemet kan dessutom jämna ut de dragspelseffekter som uppstår i trafiken.

I våras tävlade studenterna för Högskolan i Halmstad, i samarbete med Viktoriainstitutet och med stöd av bland andra Volvo – och kom på andra plats – med just denna teknik i den internationella Grand Cooperative Driving challenge-tävlingen i Holland.

Också i företagskategorin kan Högskolan i Halmstad vara stolt. Det vinnande företaget Comfort Audio AB i Halmstad, grundades av tidigare studenter på Högskolan i Halmstad.

Swedish Embedded Award

Swedish Embedded Award delas ut – i år för nionde gången – till årets bästa konstruktioner inom embeddedteknik (inbyggda system). Konstruktionerna spänner över allt från tunga industritillämpningar till kommunikation och medicinsk elektronik. Ett par av grundkraven är att bidragen ska innehålla inbyggd intelligens och vara kommersiellt intressanta. Swedish Embedded Award består av tre separata priser i kategorierna Enterprise, Student och Micro/Nano.

• Företagspriset går till bästa embeddedkonstruktion från deltagande svenska företag.

• Studentpriset går till bästa embeddedkonstruktion av studenter på svenska universitet/högskolor.

• Mikro/nano-priset går till bästa företags- eller studentbidrag som innehåller mikro-/nanosystemteknik.

Högskolan i Halmstad hade två nominerade bidrag i studentkategorin och i företagskategorin fanns två nomineringar med koppling till Högskolan. De båda företagen har startats av tidigare studenter på Högskolan i Halmstad.

Prisutdelningen skedde i går vid Embedded Conference Scandinavia på Tekniska mässan i Stockholm. Priserna delas ut av branschorganisationen Svensk Elektronik-Embedded Technology; KK-stiftelsen med konsortierna teknIQ – expertkompetens intelligenta produkter och minST – expertkompetens mikro/nano systemteknik, i samarbete med tidningen Elektronik i Norden och Tekniska Mässan.

Mattias Bjäde, tel. 073-828 19 50
Johan Andersson, tel. 072-530 29 68