Xtend2 betyder en markant förbättring för din produktivitet.

Efter 6 månader med det nya lim- och kvalitetssäkringssystemet är PharmaCenter märkbart närmare att uppnå total kvalitetskontroll.

Kartongfabriken PharmaCenter GmbH, som ligger i utkanten av Berlin, kan numera uppvisa det senaste inom kvalitetssäkringssystem. Under 2008 var PharmaCenter en av de första kunderna att installera det senaste Xtend2, som gjorde "debut" på Drupa 2008. Andra maskiner på samma fabrik har också Baumer hhs lim- och kvalitetssäkringssystem från tidigare upplagor. De är alla utrustade med Baumer hhs av en anledning: att garantera en perfekt produkt.

Deras tidigare erfarenhet av Baumer hhs system har övertygat dem om att Xtend2 är det rätta systemet för deras nya limmaskin, installerad i slutet av augusti 2008. Xtend2, efterföljaren till Xtend serien representerar det senaste inom lim- och kvalitetssäkringssystem. Båda utförandena är baserade på den framgångsrika och industriellt erkända moduldesignen, som kan uppgraders efter kundens och produktens behov. Ytterligare fördelar med Xtend2 är förmågan att kommunicera med och kontrollera det OEM anpassade utkastarsystemet samt att upptäcka dubbelmatade ark för stansade Braillekod-kartonger. "Allt med ett enda mål för ögonen: att göra det enkelt användarvänligt, operatören behöver bara ange parametrarna en gång" säger fabrikschefen Patrick Klewitz.

Fabriken i Rüdersdorf har en arbetsstyrka på 250 personer och producerar både vanliga förpackningar (Colorpack) och pharma förpackningar (PharmaCenter). PharmaCenter är en sammanslagning med en existerande närliggande fabrik och har nu varit i bruk i 5 år. PharmaCenter, är som namnet antyder, fokuserad på pharmaförpackningar som produceras i en kliniskt ren miljö. De flesta förpackningarna består av små straight-line förpackningar med streckkoder, braillekod (relief) och bipacksedel. Dessa inline-processer måste vara noggrant övervakade för att säkerställa att felaktiga produkter avlägsnas.

PharmaCenter har koncentrerat sig främst på Xtend2's fördelar med enkel drift och förmågan att automatiskt känna igen ansluta komponenter.

"Eftersom vi på PharmaCenter har väldigt korta körtider, tog vi beslut att investera för att kunna reducera stopptider. Det gjorde oss till pilotanvändare av den nya teknologin från Baumer hhs, och det står nu klart att det var ett klokt beslut" säger Managing Director Hans-Jürgen Hatzer.

Xtend2 förenar alla inställda parametrar på en sida på skärmen, medan maskindatasidor finns nere i menyerna.

"Fördelen med att minimera stopptiden för varje jobbyte var ett grundkrav" erinrar sig fabrikschefen Patrik Klewitz. "Ett typiskt jobb hos oss körs i 90 minuter och med Xtend2 görs varje start eller återkommande nytt jobb i 2 enkla steg."

Kvalitetssäkringssystem i höghastighetsmaskiner måste säkerställa att inte felaktiga eller mixade produkter når slutkunden, speciellt inom pharma förpackningar. Många fabriker utvidgar övervakningsutrustningen i ett försök att förhindra att hela produktionen blir fel. Baumer hhs system jämför mottagna bilder från skannrar, kameror och/eller sensorer med en referensprodukt, och följer sen produkterna genom maskinen och avlägsnar varje felaktig produkt. Baumer hhs tillhandahåller också markörer och utkastare, även om PharmaCenter i detta fall beslutat att ha en maskin utrustad med en skräddarsydd utkastare, med Baumer hhs systemet för spårning och övervakning av utkastarsystemet. På de flesta fabriker är limningen sista momentet innan produkten når slutkunden och det är här man har sista chansen att stoppa en felaktig produkt även om felet uppstått tidigare. Produkten kommer oftast från limmaskinen ut på pallar för vidare transport till kunderna. Av den anledningen har ett betydande antal fabriker investerat i kvalitetssäkring för limmaskiner, för att hålla produktionen felfri.

Kontakt:

hhs Skandinaviska AB