Sökes - Ny verksamhet till Stora Teatern

Nu inleder Higabgruppen på allvar arbetet med att hitta ny verksamhet till Stora Teatern.

Higabgruppen har fått tillbaka nycklarna till Stora Teatern, vilket innebär att processen med att hitta ny aktör kan inledas på allvar. Higabgruppen har fått i uppdrag av kommunstyrelsen att utreda vilka verksamheter som är lämpliga att bedriva på Stora Teatern.

- Vi vill ha en bred diskussion om vilken typ av aktör som skulle kunna vara lämplig innan vi tar beslut. Därför planerar vi bland annat en workshop med personer verksamma inom kultursfären, kommunpolitiker med flera, säger Göran Sylvesten, Higabgruppens VD.

Stora Teatern är en värdefull kulturbyggnad som rymmer en 150-årig teaterhistoria.  Förutsättningar för en ny aktör är ekonomisk långsiktighet och någon form av kulturinriktning.

- Den process vi nu inleder för att hitta en ny aktör eller aktörer ska vara så öppen som möjligt. Vi vill också lyssna och ta del av de idéer och förslag som finns för att Stora Teatern i framtiden ska kunna vara till glädje för så många som möjligt i Göteborg, säger Göran Sylvesten.

Göran Sylvesten, VD, Higabgruppen. Telefon: 031-368 53 41, e-post: goran.sylvesten@higabgruppen.se

Stefan Lundqvist, vice VD/finanschef, Higabgruppen. Telefon: 031-368 53 39, e-post: stefan.lundqvist@higabgruppen.se

Higabgruppen är ett fastighetsbolag inom koncernen Göteborgs Stad. Många av Göteborgs mest kända och betydelsefulla kulturbyggnader ägs och förvaltas av Higabgruppen och vi har dessutom lokaler för idrott, hantverk, industri och kontor.
Vår affärsidé är att långsiktigt äga, vårda och utveckla fastigheter för Göteborgs Stad och i samverkan med kunder skapa verksamhetsanpassade lokaler. Totalt uppgår fastighetsbeståndet till cirka 300 byggnader om cirka 630 000 m². Detta gör Higabgruppen till en av de större aktörerna på fastighetsmarknaden i Göteborg.