Foto: Higab/Hans Wretling

Välkommen till Kronhusjul 2018!

I helgen slår Kronhuset & Kronhusbodarna upp portarna till Kronhusjul. Här i Göteborgs historiska hjärta hittar du stadens äldsta julmarknad, genuint hantverk och aktiviteter med historiska inslag för hela familjen.

Redan 1965 gick den första traditionella julmarknaden av stapeln i Kronhuset. Sedan dess har det varit ett populärt besöksmål och fortsätter vara än i dag. Men det som började som en julmarknad har med tiden vuxit till något större. Årets Kronhusjul sträcker sig från 1–22 december och erbjuder ett stort utbud av aktiviteter, hantverk och mat.

– Förutom att vi har ännu fler utställare i Kronhuset finns det både julbodar och ett mattorg på Kronhusgården. Nu har vi fått till en helhet i Kronhuskvarteret för våra julbesökare, säger Sven Hagnell, producent på Historieverket.

Utvecklingsarbetet för Kronhusjul påbörjades 2015 i samband med att Higab tog över som arrangör. I dag genomförs Kronhusjul i samverkan med Historieverket och målsättningen är att utvecklas till ett av Julstadens mest attraktiva evenemang.

– Utvecklingen av Kronhusjul är en del av ett mer omfattande utvecklingsarbete som går under namnet Västra Nordstan Revival. Målsättningen är att Västra Nordstan ska vara en trygg och levande stadsdel där verksamheternas inriktning och utbud ska präglas av ett hållbarhetstänk. Våra ledord är hållbarhet, innovation och tradition, säger Cina Gasparini, utvecklare av kulturmiljöer på Higab.

Under Kronhusjul kan besökare handla julklappar av högsta kvalitet av hantverkarna i Kronhusbodarna, marknadsdeltagarna i Kronhuset och i julbodarna på gården. Det kommer bland annat erbjudas guidade visningar av Kronhuset, julpyssel, historiska vandringar i Västra Nordstan och magishower. Dessutom gästas Kronhusjul av Smaka på Västsverige och historiska föreningar. I Café Kronhuset kan du fylla på med ny energi, här serveras både mat och fika.

– Vi har ett brett program för alla åldrar och tillsammans med alla utställare erbjuder vi en gedigen och traditionell julmarknad i vårt historiska kvarter, säger Sven Hagnell.

Hela programmet för Kronhusjul hittar du på kronhuset.se, Kronhusjuls Facebooksida och historieverket.se. Det är fri entré till julmarknaden som har öppet tisdag–söndag 11–18, måndag stängt. Kronhusbodarnas öppettider finns på kronhuset.se.

Sven Hagnell, producent Historieverket, tel 073-350 94 14, sven@historieverket.se

Cina Gasparini, utvecklare kulturmiljöer Higab, tel 031-368 53 92, cina.gasparini@higab.se

Högupplösta bilder finns att ladda ner på mynewsdesk.com/se/higab

Higab är ett fastighetsbolag inom koncernen Göteborgs Stad. Många av Göteborgs mest kända och betydelsefulla kulturbyggnader ägs och förvaltas av Higab och vi har dessutom lokaler för idrott, hantverk, industri och kontor. 31 av husen är byggnadsminnen.

Vår affärsidé är att långsiktigt äga, vårda och utveckla fastigheter för Göteborgs Stad och i samverkan med kunder skapa verksamhetsanpassade lokaler. Totalt uppgår fastighetsbeståndet till cirka 300 byggnader om cirka 670 000 m². Detta gör Higab till en av de större aktörerna på fastighetsmarknaden i Göteborg.