Artikel i Internetworld om den typiska e-handlaren

Intervjun är gjord av Miriam Olsson och bilden är tagen av Martin Stenmark.

"Hon ger ett ansikte till den ensamma e-handlaren som gör allt själv. Annika Gillholm driver Hildur.se och säljer schysst producerat mode på nätet.

Hon saknade ett smidigt sätt att shoppa ekologiskt, och internet var för henne en självklar plattform. Annika Gillholm driver e-handeln Hildur.se sedan tre år och vill visa världen att ekologiska kläder och varor inte behöver vara trista och ur mode.
– Jag vill locka kunder med kvalitet och stil mer än att det är ekologiskt. Jag köper in grejer för att de är snygga och schysst producerade.

Hon beskriver sig själv lite som Ulla-Bella, sekreteraren från tv-programmet Solstollarna på 80-talet – hon som gör allt själv. Målet är att anställa, men än så länge driver Annika Gillholm sin e-handel som ett enmansföretag, utöver halvtidstjänsten för att packa varorna som skickas från det egna lagret i Billdal söder om Göteborg.

– Det är intressant att många tror att det är enkelt att ha e-handel. Men ingen hittar dit bara för att du slänger upp en sida. Det är mycket du måste kunna. Allt från sökoptimering, fota och skriva texter till vilket affärssystem som är bäst.

– Det som är viktigt när man startar företag är att man är uthållig och att man kör sin grej. Från början har jag bara köpt in sådant som jag inte hittat hos andra e-handlare och det var mycket sökande innan jag kunde hitta mixen.

Hon menar att ett av hennes framgångskoncept är just att hon inte har gjort som konkurrenterna.
– Man ska ha koll på dem, men inte göra som dem.

Annika Gillholm planerar för ett större företag och planen är att översätta sidan och nå utomlands. Försäljningen har under de senaste två åren ökat med 50 procent varje år. Hon har lagt mycket pengar på sökoptimering och Hildur.se hamnar idag på tredje plats för ekologiska kläder i det organiska sökresultatet på Google.
– Men jag hade nog förväntat mig större utslag efter att ha jobbat med en extern partner. Det är samma plats som jag kom på innan.

De flesta kunderna kommer från just sökmotorer, men också en hel del direkttrafik från annonsering i månadsmagasin och från återkommande kunder.
– Tanken är att man ska handla flera saker på samma ställe. En tröja, te och kanske en present."

• Skönhet

• kvinnligt företagande