Fem år som grönt företag

I maj 2007 startade Hildur.se sin webbshop med fokus på snygga produkter, hållbar produktion och köpglädje. Tiden går fort, och nu kan Hildurs grundare, Annika Gillholm, summera de första 5 åren som e-handlare och medveten företagare. Hildur.se säljer ”Grönt i alla färger och former”, främst kläder av mindre miljöbelastande material som ekologisk bomull, hampa och bambu men även hemtextil i ekologisk bomull samt hudvård som är naturlig och ekologisk.

Intresset för miljövänliga och hållbart producerade produkter har växlat. 2007-2009 var det ett stort intresse och inte minst i media kunde man läsa många artiklar och tidningar som Eco Queen och Camino startade upp.  Utbudet av leverantörer var också bättre än det är nu och man kunde se ett stort intresse bland konsumenterna. Tar man exempelvis ett ord som ”Ekologiska kläder” så var det 33% färre som sökte i Google på den ordkombinationen år 2011 jämfört med 2007. Nu är det ganska tufft för handeln och konfektionsindustrin men vi kan ändå se att de stora kedjorna satsar hållbart och det gynnar även de mindre företagen i längden.

Hildur.se kunde se en stadig ökning de första tre åren men de sista två åren har ökningen avtagit något.  Det tuffa klimatet inom handel, ökad konkurrens om att synas på nätat samt brist på företag som erbjuder snygga, miljövänliga kläder ser Annika Gillholm som det största anledningarna till att ökningen av Hildurs omsättning har avtagit. Under 2011 gjorde Hildur.se stora satsningar genom att flytta nätbutiken till en ny plattform samt flytta ut lagret externt. Lagret fick tyvärr flyttas tillbaka till de egna lokalerna efter tre månader igen när då mer än var 10:e order blev felpackad. Det var en tuff tid men vi lärde oss extremt mycket på det.

Just nu går handeln genom ett stålbad och vi ser konkurser, prissänkningar och reor på många håll.  Som e-handlare är det svårt att expandera utan externt kapital. Hildurs strategi just nu är främst att se över ekonomin samt finslipa sortimentet och hitta nya leverantörer. Vilka produkter tjänar vi pengar på? Vilka nya leverantörer ska vi ta in? Hur satsar vi våra marknadsföringspengar bäst? Det är några av de frågor som vi tittar närmare på.  Till hösten tror vi att handeln har återhämtat sig och då kommer vi satsa mer på expansion med en genomtänkt ekonomisk bas i grunden.  Vi har också planer på att få in fler välkända märken. Visionen är att utveckla hildur.se till en e-butik där kunden främst handlar för att de gillar produkternas funktion och utseende och att miljö aspekten ligger som en självklarhet i företagandet.  Med det menar vi att Hildur vill sälja ”Grönt i alla färger och former” utan att skuldbelägga eller ge pekpinnar.

När jag startade upp hildur.se 2007och spådde hur framtiden skulle vara 2012 trodde jag att ekologiskt inte skulle vara en konkurrensfördel utan en självklarhet bland alla företag. Nu har vi inte kommit så långt men jag hoppas att det gröna företagandet är mer utbrett när jag summerar Hildur.se vid 10-års jubileum om 5 år, avslutar Annika Gillholm.

• ekologiskt
  • ekologisk bomull

Hildur.se är en webbshop som erbjuder kläder, hemtextil och hudvård med en tydlig profil med avseende på design, kvalitet och hållbar produktion till ansvarskännande kvinnor, män och företag. Hildur.se drivs av övertygelsen att alla ska kunna handla med gott samvete. Företaget grundades 2007 av Annika Gillholm som är utbildad sömmerska, har examen från Handels och har jobbat flera år med marknadsföring och internet. www.hildur.se

Hildur.se har produkter från bland andra Spirit of Maya, Braintree, Camilla Norrback, Nyblom o Kollen, Karmameju, Gripsholm Organic Collection, Ekelund, Temple of Spirited Living, Terre d'Oc, Pukka Herbs, Eco Cosmetics, Ecosoapia.