Tandborstar i bambu som gör dubbel nytta

Bambutandborsten från Humble Brush är skön att borsta tänderna med samtidigt som den är snällare mot miljön än vanliga tandborstar. Skaftet på bambutandborsten är tillverkat av hållbart skördat Moso-bambu. Bambun är den snabbast växande plantan i världen och kräver inga bekämpningsmedel eller konstgödsel vilket gör den till ett bra miljövänligt alternativ. Bambu är också naturligt antibakteriellt. Bambutandborstens borst är tillverkad av nylon-6 som kan återvinnas. Nylon används då det i dagsläget inte finns något annat plant-baserat alternativ för en hållbar tandborste.

Humble Brush har en affärsidé som påminner om Toms shoes eller Ecojots sätt att driva företag. För varje tandborste som säljs så donerar Humble Brush en tandborste eller motsvarande summa till tandvård för människor i nöd.

Bambutandborstarna från Humble Brush är tillverkade i Kina i fabriker där inget barnarbete förekommer. Både arbetarna i fabriken och de som levererar bambun får rättvis och skälig lön för sitt arbete. Bambun kommer från områden där det ej bor pandor som annars lever av bambun.

Bambutandborsten beräknas ha en livslängd på ca tre månader. Tandborsten kommer förpackad i en komposterbart transparent papper skapat från växter och den yttre förpackningen är gjord av återvunnet material.

Tandborsten finns i fyra färger: vit, rosa, gul och blåturkos och finns att köpa online hos Hildur.se.

Pris: 34kr

• hållbarhet

Hildur.se är en webbshop som erbjuder kläder, hemtextil och hudvård med en tydlig profil med avseende på design, kvalitet och hållbar produktion till ansvarskännande kvinnor, män och företag. Hildur.se drivs av övertygelsen att alla ska kunna handla med gott samvete. Företaget grundades 2007 av Annika Gillholm som är utbildad sömmerska, har examen från Handels och har jobbat flera år med marknadsföring och internet. www.hildur.se

Hildur.se har produkter från bland andra Spirit of Maya, Sobea, Braintree, Timberland, Knowledge Cotton Apparel, Karmameju, Gripsholm Organic Collection, Canada Goose Home, Himla, Ekelund,  Pukka Herbs, M Picaut, Eco Cosmetics och Luxsit.