Nu drar årets mentorprogram på Högskolan i Skövde igång. Drygt 50 par, studenter och deras mentorer från arbetslivet ska samverka under ett halvår.

Högskolan i Skövdes uppskattade mentorprogram startar

Mentorprogrammet på Högskolan i Skövde är mycket uppskattat hos studenter, näringsliv och organisationer i Skaraborg. I år är det drygt 50 mentorpar som startar sitt samarbete nu på tisdag, 18 oktober.

– Adepter och mentorer kommer att samverka mellan oktober och april. Mentorsparen träffas ca en gång per månad och studenterna som anmält sig till programmet kommer från elva olika utbildningsprogram, övervägande del från ekonomprogrammen, berättar Christina Landelius Törning, samverkanskoordinator och projektledare för mentorprogrammet.

Det är stor spridning även på mentorerna. De representerar 43 olika företag och organisationer i nio kommuner.

– Extra roligt är att ett flertal av årets mentorer är tidigare studenter, det vill säga alumner, från Högskolan i Skövde. På frågan varför de nu erbjuder sig att återknyta kontakt på det här sättet så blir svaren ofta att de vill ge nuvarande studenter något de själva önskar de haft under sin studietid ­– eller att de själva haft en mentor och vet hur givande det är.

Mentorprogrammet är en långsiktig satsning från Högskolans sida för att stärka kontakten mellan studenter och deras kommande arbetsliv. Det har funnits i över tio år och många av studenterna har tack vare sina mentorer fått en extra bra start på arbetsmarknaden.

– Det som är så spännande med mentorparen är att de har så mycket att ge varandra. Mentorn kan inspirera med sin erfarenhet och sina kunskaper, adepterna bidrar med entusiasm och nytänkande – de kompletterar varandra. För många är mentorprogrammet också startskottet för en relation som varar under många år där mentorn fortsätter som referens, bollplank och kanske rent av kollega i branschen, säger Christina.

En av veteranerna är Stefan Wallenå, personalchef på Mariestads kommun, som varit mentor de tre senaste åren.

– Att vara mentor för en student vid Högskolan är oerhört givande och stimulerande. Att få möta en hungrig, kunskapstörstande student. För studenten är det bildande att träffa någon som verkar inom ett område som de vill arbeta inom.

Stefan Wallenå tycker att vara mentor är bland de roligaste man kan göra. Han uppskattar att få chansen att ge något tillbaka av de erfarenheter som en blandad yrkesmässig utvecklingsresa givit honom.

– I första hand uppskattar jag den stimulans som det innebär att ha en student som ger synpunkter på det man själv tycker är det roligaste man vet – det egna jobbet.

Anna Ekenberg är också en återvändare till programmet, men då som adept. Under sitt andra år på programmet Ekonomi – affärsjuridik fick hon en mentor på en bank, i år jobbar hennes mentor som ekonom på ett företag inom jord- och skogsbruk.
– Min tanke med att gå med i programmet var att knyta kontakter som jag skulle ha nytta av när jag tagit examen, och det tyckte jag verkligen att jag fick förra året. Därför ville jag vara med i år igen – för att få ännu fler kontakter och den här gången inom en helt annan bransch. Avsikten är att jag bättre ska förstå hur jag på bästa sätt kan använda min utbildning.

Välkommen att ta del av starten av årets mentorprogram på Högskolan i Skövde!
Tid: Tisdagen den 18 oktober kl 16:45
Plats: Högskolan i Skövde, hus G, sal G 110

För mer information, kontakta Högskolan i Skövdes samverkanskoordinator

Christina Landelius Törning, tel 0500 – 44 82 78, christina.landelius.torning@his.se

Vi är en modern högskola som präglas av en öppen och välkomnande atmosfär, förstklassiga utbildningar och internationellt konkurrenskraftig forskning. En plats där vi gör framsteg, varje dag.