Människan kallas för allätare,  men varför äter vi då inte allt?

Människan kallas för allätare, men varför äter vi då inte allt?

Januari är en tid när nyårslöften ska infrias och årets hälsokampanjer drar igång i media. Då ger vi ut Daniel Rydéns insiktsfulla bok En fiende på tallriken, som ger perspektiv på samtidens matlarm och hälsotrender.

Aldrig förr har så många svenskar tackat nej till olika livsmedel. Fyra av tio följer en diet, ännu fler undviker ett specifikt födoämne – en fiende på tallriken. Daniel Rydén förklarar i sin bok varför vi undviker att äta vissa saker, trots att de inte är skadliga för oss. Han berättar om bibelns religiösa förbud och 1700-talets ätstörningar, om 1900-talets fettskräck och 2000-talets rörelser mot gluten, kolhydrater och laktos. Vi får också läsa om aktuella debatter, såsom företaget Oatlys kamp mot mjölkindustrin.

Vad händer idag när den gemensamma måltiden måste anpassas efter deltagarnas dieter och preferenser? Eller när kostexperter utmanas av bloggare och trendsättare? Och hur gick det till när vissa ätliga ting fick rollen som fiender, medan annat hyllas som det enda rätta?

Boken släpps 23 januari, första recensionsdag 1 februari.

OBS! Kontakta gärna förlaget om du är intresserad av att publicera utdrag ur boken.