Ny bok om Polens fascinerande historia

Pressmeddelande   •   Aug 08, 2017 13:53 CEST

Omvärldens intresse för Polen har tilltagit de senaste åren, något som bland annat återspeglas i ökad turism. Polen har även hamnat i blickfånget av politiska skäl. Nu ger vi ut Artur Szulcs kunniga och medryckande introduktion till Polens dramatiska historia.

– Att Polen hamnade på den kommunistiska sidan av järnridån präglar fortfarande vår svenska syn på det södra grannlandet, menar bokens författare Artur Szulc. Trots omvälvningar till följd av kommunismens sammanbrott, polskt EU-medlemskap och växande turism kan ändå det svensk-polska grannförhållandet beskrivas som distanserat. Geografisk närhet är en sak, kulturell en annan.

– En förklaring till denna distans är ländernas olika historiska erfarenheter, särskilt från 1700-talet och framåt. Svenskar är formade av fred och välstånd. Polacker är formade av krig, totalitarism och utarmning, fastslår Szulc. Men ökad kunskap om historien är en väg för att bryta denna barriär.

Boken Polens historia fokuserar framförallt på landets politiska historia och de händelser som har format den nationella identiteten. Artur Szulc har tidigare bland annat skrivit den kritikerrosade boken I skuggan av Auschwitz.

Utgivningsdag: 21 augusti

Första recensionsdag: 30 augusti

Historiska Medias främsta kännetecken är utgivningen av populärhistorisk facklitteratur samt historiska romaner och deckare. Bland våra författare finns välkända namn såsom Antony Beevor, Anna Lihammer, Bengt Liljegren och Maria Gustavsdotter.

Kommentarer (0)