Hjärnfonden gör comeback med Ice Bucket Challenge

Förra årets virala succé med ALS Ice Bucket Challenge, som samlade in över 4 miljoner kronor till forskningen för den dödliga sjukdomen ALS, drar igång igen. Det är Hjärnfonden som följer sina kollegor i USA och tar initiativ till en ny ishinkssatsning. Några av de första som antagit utmaningen i Sverige är skridskoåkaren Johan Röjler, boxaren Anna Laurell, journalisten och bloggaren Alex Schulman. Alla artisterna i Diggiloogänget med bland annat Jessica Andersson, Martin Stenmarck och Charlotte Perrelli, gjorde tillsammans en ishinksutmaning efter sin föreställning i Sandviken i fredags och skänkte 56 000 kronor till ALS-forskningen via Hjärnfonden.

ALS är en progressiv neurodegenerativ sjukdom som angriper de motoriska nervcellerna i hjärnan och ryggmärgen. Detta leder till muskelförtvining och förlamning. Personer som drabbas av ALS förlorar förmågan att initiera och styra muskelrörelserna, vilket ofta leder till total förlamning och död inom två till fem år efter diagnos. Det finns i dagsläget inget botemedel och inga livsförlängande behandling för sjukdomen. I Sverige får omkring 220 personer diagnosen varje år.

- Vi är väl medvetna om att det är en utmaning i sig att göra om fjolårets succé med Ice Bucket Challenge. Men ALS-forskningen behöver mycket mer resurser för att hitta ett botemedel mot denna mycket svåra sjukdom. Vi gör därför som våra kollegor på ALS Association i USA som kommer relansera Ice Bucket Challenge varje år till dess att man har ett botemedel. Nu får vi bara hålla tummarna att så många som möjligt vill engagera sig, sprida kunskap om sjukdomen och stödja forskningen, så vi snart kan lösa gåtan kring ALS, säger Gunilla Steinwall generalsekreterare Hjärnfonden.

För ett år sedan hällde ett stort antal kända och okända människor hinkar med isvatten över sig och bara i Sverige nämndes fenomenet 32 000 gånger i sociala medier, förutom Facebook. Över 31 000 personer Sms:a sina gåvor till ALS-forskningen vilket möjliggör att Hjärnfonden kommer att dela ut 4 miljoner till valda projekt. 3 miljoner har redan delats ut till forskaren Peter Andersen, professor i neurologi vid Umeå universitet, för forskningsprojektet MinE. Det är ett europeiskt samarbetsprojekt med syfte att hitta nya sjukdomsanlag och ärftliga anlag som skyddar mot ALS.

Ice Bucket Challenge var inte en planerad kampanj utan det blev en gräsrotsaktivitet som lanserades av Pete Frates, ALS-drabbad basebollspelare i USA, som med hjälp av sin vän Corey Griffin gjorde ALS Ice Bucket Challenge till en viral succé. Tack vare att många viktiga opinionsbildare och kända personer antog utmaningen spred sig fenomenet som en löpeld världen runt.

För närmare information kontakta
Sophie Ternheim, pressansvarig Hjärnfonden, sophie.ternheim@hjarnfonden.se, 0730-92 63 00
Gunilla Steinwall, generalsekreterare Hjärnfonden, gunilla.steinwall@hjarnfonden.se, 0708-33 44 71

• Vetenskap, allmänt