Nyhet -

Hjärnkoll har fått fortsatta ekonomiska medel för att bedriva arbetet med att öka kunskapen om psykisk ohälsa

Riksförbundet Hjärnkoll arbetar för att öka kunskapen och öppenheten kring psykisk ohälsa. Förbundet har nu erhållit 5 miljoner kronor från Socialstyrelsen vilket innebär att Hjärnkoll i minst ett år till kan fortsätta arbetet med att bryta stigmat kopplat till psykisk ohälsa.

Hjärnkoll är ett riksförbund som, liksom andra ideella organisationer, lever i en finansiellt otrygg värld. Trots detta fortsätter medarbetarna och Hjärnkollambassadörerna, alltså personer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa, att arbeta på som vanligt. Förbundet har nu fått 5 miljoner kronor i bidrag från Socialstyrelsen och det ekonomiska bidraget signalerar tydligt att frågor som rör psykisk ohälsa är prioriterat från regeringens sida.

Förnyade ekonomiska medel innebär att Hjärnkoll kan fortsätta att arbeta för att öka kunskapen och öppenheten kring psykisk ohälsa med målet att alla ska ha lika rättigheter oavsett psykiskt funktionssätt. Trots att den psykiska ohälsan är ett utbrett problem i dagens samhälle existerar fortfarande fördomar och negativa attityder kopplat till psykisk sjukdom. Hjärnkoll hoppas på att regeringens satsning på frågor som rör psykisk ohälsa fortsätter och att förbundet får leva kvar länge till.

• Sociala frågor, allmänt

• hjärnkoll