Genom att ta fasta på filmen som koncept vill Hotel Noble House att man ska uppleva det som om man kliver in i en annan värld

Filmens värld som inspirationskälla på nya Hotel Noble House i Malmö

Efter en totalrenovering erbjuder Hotel Noble House både hotellgäster och Malmöbor en kreativ mötesplats inspirerad av filmens värld. Med konferenslokaler anpassade för filmvisningar och ny lobbymiljö tas hotellupplevelsen till nästa nivå.

Inredningsstilen på Hotel Noble House för tankarna till en värld både framför och bakom kameran – där mängder av detaljer knyter an till temat film. Bakom konceptet står filmscenografen och inredningsarkitekten Lina Östlundh.

– Jag behöver alltid ett manus, en bakomliggande historia, som på något sätt formulerar hur och varför inredningen ska ta en viss form. I det här fallet följer den en filmproduktions olika moment. Det börjar med inledande produktionssamtal i baren och går vidare till den kreativa fasen i det sprakande nya utrymmet på hotellet som vi kallar ateljén. Därefter fortsätter det i ytterligare ett par moment innan filmen är färdig och hamnar i biosalongen, det vill säga i de nya konferenslokalerna på hotellet, säger Lina Östlundh.

Med den nydesignade lobbyn och de nya konferensrummen vill det familjeägda hotellet mitt i stan erbjuda en inspirerande och avkopplande mötesplats för både hotellgäster och Malmöbor. Som hotellgäst blir du dessutom medlem i hotellets filmklubb som varje tisdag visar filmklassiker i den egna lilla biografen. Lokalen kan även bokas för möten och privata filmvisningar.

Inredning som bryter mot normen

Inredningen följer konceptet Fun Living som Hotel Noble House har utvecklat som ett sätt att skapa en lättsammare hotellupplevelse som ger upphov till kreativitet. Genom det nya konferensupplägget och chansen till spontana arbetsmöten runt hotellets stora community table följer Hotel Noble House en ökad efterfrågan på omgivningar som bryter med den traditionella konferens- och hotellmiljön.

I ett av rummen finns också möjlighet till green screen-teknologi som ytterligare breddar hotellets erbjudande inom både arbete och underhållning.

– Det är en gammal missuppfattning att neutrala, anonyma utrymmen bidrar till arbetsro och effektivitet. Det här är något som branschen just nu håller på att göra upp med när allt fler gäster efterfrågar mer utmanande miljöer som inspirerar. Genom att ta fasta på filmen som koncept vill vi också att man ska uppleva det som om man kliver in i en annan värld, säger Lina Östlundh.

Nytt team i köket

Hotel Noble House är något av en institution i Malmös hotellvärld med över 30 år på nacken. Genom renoveringen får också Malmöborna en ny samlingsplats, med ett nykomponerat team i köket.

– Vår köksmästare, Johanna Sigréus, har utvecklat ett fantastiskt koncept som bygger på hennes förkärlek för det gröna köket, samt en meny av gourmetpizzor som passar till barens fina vinutbud. Det kommer garanterat bli en ny favorit bland många Malmöbor, säger Anna Olsén, Marknadschef på Hotel Noble House.