Stort intresse när spadtag togs för Sveriges första vinhotell

Stort intresse när spadtag togs för Sveriges första vinhotell

Att det blev ett vinhotell hör också ihop med att de erfarna hotellfamiljerna ser koncepthotell som framtiden. Att bygga ett vanligt hotell räcker inte längre. Kunderna kräver mer av sin hotellupplevelse. Enligt familjerna Söder och Östlundh går nu trenden vidare mot hotell som erbjuder aktiviteter.

–  För egen del har jag faktiskt länge haft en dröm om att kunna skapa en naturlig samlingsplats för landets vinälskare. Jag har själv ett passionerat vinintresse men har saknat en plats där kunskap, hantverk och passion samlas under ett och samma tak. The Winery Hotel är precis ett sådant koncepthotell som jag själv skulle vilja bo på säger Ejnar Söder.

På plats vid det första spadtaget fanns förutom grundarna även representanter från Solna kommun och näringsliv. Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande i Solna, var en av dem som höll i spaden när det första spadtaget togs.

–  Solna är en av de starkaste tillväxtmotorerna i både Stockholmsregionen och Sverige. Bland annat genom att vi har ett så högt besökstryck för evenemang till vår kommun. Därför är The Winery Hotel ett mycket välkommet tillskott till det växande hotellutbudet i Solna, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande i Solna, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande i Solna.

The Winery Hotel kommer att ha vin i fokus, ett koncept som kommer prägla allt från design till meny. Den egna vinfabriken, som årligen ska producera 8000 flaskor vin, står i centrum. Druvorna fraktas med kyltransport direkt från Toscana och själva tillverkningsprocessen sker alltså inom hotellets väggar. Det ger gästerna en unik möjlighet att följa hela tillverkningsprocessen från druvan till färdigt vin.

–  Med vinet som genomgående tema, och med vinfabriken som atmosfärbyggare, blir The Winery Hotel helt unikt. Ingen annanstans i Sverige kan vinintresserade uppleva den här miljön säger Marcus Östlundh, vd för The Winery Hotel.

Hotellet kommer att ägas och förvaltas av fastighetsbolaget Fabege som också är huvudägare av Friends Arena samt Arenastaden med kontor och bostäder som etableras runt Friends Arena. The Winery Hotel passar bra in i det framtida besökstrycket som uppstår kring Arenan och Arenastaden.

Det bekräftas även av Fabeges affärsutvecklingschef, Klaus Hansen Vikström, som också deltog vid spadtaget.

–  Med sitt säregna utseende, inspirerad av äldre industriarkitektur, kommer The Winery Hotel att bli ett självklart landmärke vid infarten till Stockholm, säger Klaus Hansen Wikström, affärsutvecklingschef Fabege

The Winery Hotel kommer stå färdigt för sina första gäster tidigt på våren 2016.

För ytterligare information kontakta:

Marcus Östlundh, VD
HKC Hotels