51 klubbar står bakom nystartade Hockeyettan

Under försommaren samlades landets ishockeyklubbar med hemvist i division 1. Syftet var att skapa en gemensam plattform för att driva både intressefrågor och affärsprojekt. Nu är det klart, efter bara två månader.

På ett möte i Stockholm, söndagen den 19 augusti, bildades formellt Hockeyettan med 51 klubbar som medlemmar.

-          Hockeyettan är den samlade kraften för seriöst drivna klubbar på en nivå som skapar ett enormt intresse för hockey över hela landet, säger Ronnie Glysing, nyvald ordförande i föreningen.

Hockeyettan syftar övergripande till att genom samordning skapa bättre förutsättningar för föreningarna att utveckla sin verksamhet. Det är i första hand frågor runt media, rättigheter, marknad och försäljning. Därutöver vill Hockeyettan verka som en partner mot Svenska Ishockeyförbundet för utveckling av ishockeyn i allmänhet och i de villkor som rör division 1 i synnerhet.

-          Nu prioriterar vi att skapa en portal som kan utveckla det stora lokala intresset till en högre nivå menar John Falck från Lindlövens IF, styrelseledamot och ansvarig för marknadsfrågor.

Det första uppdraget blir att presentera Hockeyettan på Hockeyforum i Västerås kommande helg. Föreningen representeras av ordförande Ronnie Glysing och vice ordförande Ove Marklund från Piteå HC.

Det första ordinarie medlemsmötet valde följande styrelse:

Ronnie Glysing, Ordförande.

Ledamöter:

Ove Marklund, Piteå HC, vice ordförande.

Magnus Holmvall, Sundsvall Hockey.

Johan Karlsson, HC Vita Hästen.

Jonas Nilsson, Helsingborg HC

John Falck, Lindlövens IF