Höganäs blir smart med stadshubb

Inom den närmaste framtiden behöver du inte längre undra över om du stängde dörren eller inte. Det blir också enkelt att få veta om din cykel förflyttas eller hur varmt det är i havet ifall du skulle få lust att ta ett dopp. Allt det här och mycket mer görs möjligt med hjälp av den nya stadshubben, en trådlös infrastruktur som fångar upp signaler från utplacerade sensorer och givare.

Sensorerna kan kommunicera med varandra och med oss. De rapporterar information om sin omgivning och sin status. Med sensorns hjälp får du reda på var saker befinner sig eller om en dörr är öppen eller stängd, om en lampa är släckt eller tänd, och så vidare. Det finns också sensorer som känner av temperatur, luftfuktighet, tryck, flöde, ljus, ljud, rök och rörelse. Det är egentligen bara fantasin som sätter gränser för vilka saker som kan tilldelas en sensor; exempelvis maskiner, fordon, livbojar, dörrar, klockor, lampor och inte minst människor eller djur. Det öppnar upp för en mängd möjligheter att skapa hjälpsamma varor, tjänster och miljöer, så kallade smarta hem och samhällen.

Samlingsbegreppet för sammankopplande saker är ”Internet of Things” (IoT), eller ”sakernas Internet” på svenska. Termen myntades 1999 av den brittiske entreprenören Kevin Ashton. Runt om i världen pågår nu en rad spännande projekt och under förra året såg man en stor ökning av enheter för IoT.

I Sverige pågår sedan 2017 utvecklingen av nätverk – stadshubbar - som stödjer tekniken för IoT. Fibernätet används som en viktig grundläggande kommunikationslänk för stadshubbarna. För den trådlösa tekniken används sedan LoRa (Long Range) som är en standardiserad trådlös teknik med mycket lång räckvidd, låg energiförbrukning och säker dataöverföring via radiosändare.

Stadshubbsalliansen är en sammanslutning av de regionala stadshubbarna i Sverige. Den startades förra året och har sedan dess vuxit mycket snabbt. Helsingborg var först ut och sedan kopplades ett tjugotal kommuner i Halland, Småland, Blekinge och nordvästra Skåne på i rask takt. Än så länge har nordvästra Skåne det största klustret av sammanhängande kommuner inom Stadshubbsalliansen. Ytterligare ett flertal svenska stadsnät har som avsikt att inom kort etablera sig i Stadshubbsalliansen.

- En stadshubb kompletterar det befintliga fibernätet och utgör en viktig bas-infrastruktur i ett smart samhälle. Detta skapar spännande möjligheter för en digital konkurrenskraftig utveckling med applikationer som underlättar vardagen och gynnar ekonomin., säger Anders Kallin, fiberansvarig på Höganäs Energi.