Höganäs Energi ökar utbyggnadstakten av det optiska fibernätet

Höganäs Energi vill säkra målet ”Fiber till alla”. Efterfrågan är stor, och visionen är att erbjuda samtliga kommuninvånare tillgång till bredband med hastigheter upp till 1Gbit/s. Investeringen är i linje med det IT-politiska målet att 90% av befolkningen ska ha tillgång till optiskt fibernät år 2020.

Framtidens bredband ställer höga krav på hastighet och kapacitet. För att säkra IT-utvecklingen har Höganäs Energi därför hittills investerat drygt 40 miljoner i det optiska fibernätet. I dagsläget har cirka 25% av kommunens invånare tillgång till framtidens bredband.

– Höganäs Kommun är en attraktiv kommun, och då måste vi ha möjlighet att erbjuda den bästa digitala uppkopplingen, säger Benny Ulmestig, VD för Höganäs Energi. Det här är en fantastisk satsning som skapar samhällsnytta för kommunens invånare och företagare och självklart inte kommer att slutföras över en dag.

Att lägga ner fiberkabel är kostnadskrävande och finansieringen bekostas av energibolaget, inte av kommunala pengar. Man satsar på synergieffekter och passar till exempel på att lägga ner fiber samtidigt som man gräver ner elkabel. Kostnaderna kommer till stor del att täckas av olika intäkter som anslutningsavgifter etc.

– Vi har en total politisk samsyn i frågan, det är mycket positivt, fortsätter Benny Ulmestig.

I utbyggnaden av fibernätet ser Höganäs Energi också ett viktigt miljöprojekt. En väl fungerande bredbandsinfrastruktur handlar inte bara om att kunna surfa på nätet eller att se på TV. Det öppnar också dörren för andra möjligheter.

– Idag är det många som bilpendlar. Tänk om man istället kunde sköta arbetet hemifrån en dag i veckan. Då hade man genast sparat in 20% på miljö och reskostnad. Den digitala kopplingen till omvärlden har exploderat, och vi är bara i början av en naturlig utveckling. Vi har sedan länge tagit för givet att vi har el, vatten och vägar. Framöver kommer vi också att se den digitala infrastrukturen som en självklarhet – och då vill vi i Höganäs kommun vara i framkanten, avslutar energibolagets VD.

Fakta om bredbandsuppkoppling:

Med det optiska fibernätet kommer man att kunna erbjuda internethastigheter upp till 1Gbit/s, idag är den vanligaste uppkopplingen mellan 10-100Mbit/s. Begränsningarna ligger inte i den optiska fibern, utan i tillhörande teknisk utrustning som modem etc.

Den normala uppkopplingshastigheten för de flesta hushåll idag ligger på mellan 2 Mbit/s och 15 Mbit/s och går via det vanliga telejacket, (koppartrådarna).