Höganäs online under Simone och Sven

Under ett par dagar i oktober och december skakades Kullahalvön av starka stormar. Simone och Sven var hårda i sin framfart och vädervarningar på upp till styrka 3 gick ut. Nedfallna trän och strömavbrott följde i stormarnas spår. Höganäs Energi var online under tiden det blåste som mest.

När det går ut en vädervarning på klass 2 eller mer kallar kommunen samman den så kallade ledningsgruppen. I den finns representanter från kommunens samtliga förvaltningar samlade i ett och samma rum. Målet är att koordinera arbetet och kommunikationen med allmänheten på bästa sätt.

– Vi fick in många felmeddelanden via Facebook och kommunens hemsida, berättar Höganäs Energis nätchef Ulf Liljefors som satt med i ledningsgruppen. Det fanns en person på plats som enbart hade till uppgift att sköta den digitala kommunikationen med våra kunder. Informationen var direkt och vi kunde svara omedelbart. För oss är det viktigt att allmänheten hör av sig och berättar vad de ser, det underlättar vårt arbete enormt.

Tack vare att en stor del av elledningar är nergrävda i Höganäs kommun blev skadorna relativt små. Under Simone orsakade ett nedfallet träd ett avbrott hos 200 kunder. Under Sven höll en traktorgrävare upp en dubbelstolpe så att den inte skulle välta, dock föll en hel stolpstation rakt ner i en bäck.

–Vi löste de flesta problemen under natten men det finns en viss gräns för vad vi kan göra mitt under en rykande storm. Personalens säkerhet måste gå först. Ingen ska klättra upp 6 meter i en stolpe mitt i natten under full orkan.

Stormen Simone härjade måndagen den 28 oktober och Sven torsdagen den 5 december.