Kullabygden attraherar elbilsturism

De 34 nya laddstolparna för el- och laddhybridfordon i Höganäs kommun är ett svar på den ökade elbilsförsäljningen. Höganäs kommun har redan idag omkring 130 laddbara bilar och det finns en förväntad kraftig ökning av elfordon de närmaste decennierna. Prognosen för laddbara fordon i Sverige år 2030 är cirka 2,5 miljoner.

Laddstolparna ska i första hand främja besöksnäringen och har därför placerats på strategiska offentliga platser i Höganäs, Nyhamnsläge, Jonstorp, Lerberget, Viken, Mölle, Arild och Strandbaden. Placeringen har valts i ett samarbete mellan Höganäs Energi, samhällsbyggnadskontoret, teknik- och fastighetsförvaltningen, miljöavdelningen och näringslivsavdelningen i Höganäs kommun.

- Utbyggnad av modern pålitlig infrastruktur såsom fiber eller laddstolpar är en självklar del i vårt arbete. Vårt uppdrag är att möjliggöra ett funktionellt och hållbart liv för Kullabygdens invånare och företag. Det här projektet känns extra bra eftersom laddstolparna både hjälper till att göra Kullabygden tillgänglig för e-mobila besökare och samtidigt belastas inte miljön eftersom en laddning genom oss sker med grön el, säger Anders Kallin, ansvarig för laddstolpar på Höganäs Energi. Nästa steg i denna satsning är att erbjuda boende och näringsliv möjlighet att köpa egna laddboxar med tillhörande utrustning, som ska kunna beställas via Höganäs Energis samarbetspartner.

Utbyggnaden av laddplatserna har beslutats tillsammans med Höganäs kommun och beräknas kosta omkring en miljon kronor. Investeringen har delfinansierats av Naturvårdsverkets program Klimatklivet.