Nu efteransluts Kullabygden

Redan 2014 startades utbyggnaden av fibernätet i Kullabygden men det var inte alla hushåll som bestämde sig för att ansluta sig då. Därför erbjuds alla tätorter i Kullabygden att efteransluta sig under detta och nästa år. Installationerna sker efterhand, med början i Mölle.

En av de boende i Mölle som nu skaffat fiber är Örjan Johansson:

- Vi tyckte det kändes som ett säkrare och stabilare alternativ än det vi hade, så vi passade på nu när erbjudandet kom. Det var ingen idé att vänta, berättar Örjan.

Från slangen som ligger vid tomtgränsen grävdes en förlängning in till huset. Tillsammans med installatören bestämdes var fibern skulle grävas på tomten. Sedan tog grävningen ett par timmar. Fibern grävdes ner på cirka 40 cm djup. Själva installationen av modemet var klart på en timme.

- Jag är nöjd med hur snabbt och smidigt det gick att få fiber, säger Örjan. Nu ska det bli intressant att välja tv, telefoni och internet-tjänster.

Höganäs Energi har fått uppdraget av Höganäs kommun att ge alla i Kullabygden tillgång till fiber.

- Om man vill ansluta sitt hus till fiber kan man få information på vår hemsida om tidsplanen för de olika orterna. Vi vet inte när det blir efteranslutningar nästa gång, om det blir alls, så man bör passa på nu om man vill ha tillgång till fiberns alla fördelar, och dessutom till ett billigare pris än vad en efteranslutning annars kostar, säger Anders Kallin, fiberansvarig på Höganäs Energi.