Skånes billigaste fjärrvärme finns i Höganäs

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2012 16:34 CEST

Nils Holgersson-gruppen har nyligen presenterat sin årliga rapport om landets fjärrvärmepriser. Den visar att Höganäs Fjärrvärme AB är en av Skånes absolut billigaste fjärrvärmeleverantörer. Jämför man dagsaktuella priser är bolaget i Kullabygden billigast i länet.

För villaägare utgör fjärrvärmen en stor del av boendekostnaden. Över landet skiljer sig priserna stort. Enligt Nils Holgersson-rapporten kan man se att fjärrvärmebolagen i genomsnitt höjt priserna med 42% under de senaste tio åren, en trend som verkar hålla i sig. När det gäller de skånska fjärrvärmepriserna ligger Höganäs Fjärrvärme AB väldigt bra till.

– Vårt pris är 698,0 kr/MWh. Enligt årets Nils Holgersson-rapport placerar det oss som en god tvåa. Jämför man dagsaktuella priser är vi till och med billigast i Skåne, säger Maria Edesgård, fjärrvärmeansvarig på Höganäs Fjärrvärme, vi är dessutom det enda skånska fjärrvärmebolag som inte har höjt priserna det senaste året.

Skånska kommuner med lägst fjärrvärmekostnad 2011-2012 enligt Nils Holgersson-rapporten:
1. Osby 694,8 kr/MWh inkl. moms.
2. Höganäs 698,0 kr/MWh inkl. moms.
3. Perstorp 714,5 kr/MWh inkl. moms.

Högsta prisnivå hade Bjuv med 886,3 kr/MWh inkl. moms. Kommunen med högsta procentuella prisökning under året var Hörby med 8%.

– Utbygganden av fjärrvärmen här i Höganäs har gett påtagliga miljövinster, kommenterar Maria Edesgård. Att vi prismässigt ligger så bra till är något som gör fjärrvärmen ännu attraktivare för våra kommuninnevånare.

Om Nils Holgersson-rapporten:
Sedan 1996 ger Nils Holgersson-gruppen ut en årlig rapport som jämför kostnader för el och fjärrvärme, sophämtning, vatten och avlopp i landets samtliga 290 kommuner. Nils Holgersson-gruppen består av representanter för Fastighetsägarna Sverige, HSB:s Riksförbund, Hyresgästföreningen, Riksbyggen och SABO.

Om Höganäs Fjärrvärme:
Höganäs Energi AB är ett kommunalt bolag som tillhandahåller elnät, digital infrastruktur och fjärrvärme till Höganäs invånare. Som ett litet bolag på en marknad med gigantiska konkurrenter kan man erbjuda en unik närhet till kunderna och korta beslutsvägar. Höganäs Energi ansvarar även för Höganäs Fjärrvärme som tar tillvara spillvärme från Höganäs AB. De två bolagen omsätter i nuläget drygt 100 miljoner.

Kommentarer (1)

Grattis Höganäs Energi. Inte dåligt att ligga så väl tillsom Ni gör. Naturligtvis är det en fördel att kunna köpa billig överskottsenergi från Höganäs AB.Jag är i alla fall en tacksam kund på fjärrvärme i Höganäs, jag är även tacksam för den goda service Ni hjälpt mig med.
    Hans Johansson

- Hans Johansson - 2012-10-09 15:50 CEST